Such as in many other countries, highway
pavements are mostly constructed as bituminous mixtures in Turkey. Although the
amount of bituminous binders in the mixture is low (5-7% by weight), the
properties of the binder have great effect on pavement. Deteriorations are
reducing the life cycle of pavement and increasing maintenance and repair
costs. The performance of pavement with virgin bitumen often does not reach the
desired level under repeated and increasing traffic loads and adverse climatic
conditions. Especially in the last 20-30 years, in addition to the durability
concerns reducing the economic and environmental losses for sustainable
pavement have become a necessity and the bituminous binders have begun to be
modified using various additives. These additives can be either a natural
material or industrially produced waste or commercially available products. The
most commonly used additives in bitumen modification are polymers, and the
modification of the bitumen needs to be done successfully in order to achieve
the intended contribution. A good polymer modification depends on the
characteristics of the bitumen and bitumen, the polymer used for the purpose of
modification, the polymer modified bitumen production conditions. In this
study, a literature review on the parameters affecting the polymer modified
bitumen (PMB) was made and it was aimed to create an awareness for both the
researchers and the sector representatives.
Ülkemizde yol üstyapıları, dünyanın diğer
birçok ülkesinde olduğu gibi çoğunlukla bitümlü karışımlar şeklinde inşa
edilmektedir. Bitümlü bağlayıcıların karışım içerisindeki oranı (ağırlıkça
%5-7) düşüktür ama özellikleri üstyapı bozulmaları üzerinde oldukça etkilidir.
Tekrarlanan ve artan trafik yükleri ve olumsuz iklim koşulları altında saf
bitüm ile imal edilen üstyapıların performansı çoğu zaman istenen seviyeye
ulaşamamaktadır. Özellikle son 20-30 yılda dayanım kaygılarının yanında,
sürdürülebilir üstyapılar için ekonomik ve çevresel kayıpların azaltılması da
bir gereklilik haline gelmiş ve bitümlü bağlayıcılar çeşitli katkılar
kullanılarak modifiye edilmeye başlanmıştır. Bu katkılar, doğal olabileceği
gibi endüstriyel üretim sonrası kullanım ömrü tamamlanan atık veya ticari
amaçla üretilen ürünlerde olabilmektedir. Bitüm modifikasyonunda en çok
kullanılan katkı polimerlerdir. Bitümde hedeflenen özelliğin sağlanabilmesi
için modifikasyonunun başarılı bir şekilde yapılması gerekir. İyi bir polimer
modifikasyonu, bitüm ve bitümün karakteristik özelliklerine, modifikasyon amacına
yönelik kullanılan polimere, polimer modifiye bitüm üretim koşullarına
bağlıdır. Bu çalışmada, polimer modifiye bitüm modifikasyonuna etki eden
parametreler üzerine bir araştırma yapılmış, ayrıca konu hakkında gerek
araştırmacılar için gerekse de sektör temsilcileri için bir farkındalık
oluşturulması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | November 6, 2018 |
Acceptance Date | May 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |