Nowadays, consumption habits are
increasing due to the increasing population and harm the environment.
Therefore, each individual should review his / her personal consumption in
order to contribute to a sustainable and safe environment for the future.
Carbon Footprint calculations are carried out to draw attention to the various
dimensions of ecological destruction in order to increase environmental
awareness.
In this study, it was analyzed with SPSS
application by the questionnaire application with surveying the consumption
habits of the students studying in nine faculties in Nigde Omer Halisdemir
University campus and the carbon footprint changes and its spatial distribution
were determineted with GIS (Geographic information system) on ArcGIS 10.2
software. It was determined that CO2 emission
decreased and increased compared to faculties. It was determined that the CO2
emission of male students (392 kg / year) was higher than that of female
students (354 kg / year). As a result, solutions of the spatial distribution of
individual CO2 emissions in a regional area, such as campus, were
presented and solutions were proposed to balance this distribution among
faculties.
Günümüzde giderek artan nüfusa bağlı olarak
tüketim alışkanlıkları artmakta ve çevreye zarar vermektedir. Bu nedenle her
bir birey, gelecek için sürdürülebilir ve güvenli bir çevre sağlanmasına
katkıda bulunabilmek için, kişisel tüketimini gözden geçirmelidir. Karbon Ayak
izi hesaplamaları bu kapsamda çevre bilincini artırmak için ekolojik yıkımın
çeşitli boyutlarına dikkat çekmek üzere yapılmaktadır.
Bu çalışmada,
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi kampüsünde dokuz fakültede öğrenim gören öğrencilerin
tüketim alışkanlıklarını ölçen anket uygulaması istatistiksel olarak SPSS
uygulaması ile analiz edilmiş ve fakültelerine göre oluşturdukları karbon ayak
izi değişimi ve bunun mekânsal dağılımı CBS (Coğrafi Bilgi Sistemi) yardımıyla ArcGIS
10.2 yazılımında incelenmiştir. CO2 emisyonunun fakültelere göre
azaldığı ve arttığı tespit edildiği çalışmada, erkek öğrencilerin CO2 emisyonunun(392 kg/yıl)kız öğrencilere (354 kg/yıl) göre daha fazla
olduğu belirlenmiştir. Sonuçta kampüs gibi bölgesel bir alanda bireysel CO2
emisyonunun mekânsal dağılımını inceleyerek bu dağılımın fakülteler arasında
dengelenmesine ilişkin çözüm önerileri sunularak ve farkındalık sağlanmak
amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Engineering |
Journal Section | Environmental Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | January 18, 2019 |
Acceptance Date | July 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |