Bu çalışmada, sismik izolatör kullanımının bina kat
adedine bağlı olarak yapısal davranışa ve maliyete olan etkisi araştırılmıştır.
Kat adedinin etkisini belirlemek üzere 5, 10 ve 15 katlı binalar tek yüzeyi
sürtünmeli sarkaç izolatörler yerleştirilerek modellenmiştir. Sarkaç yerleşim
yerleri en alt kat kolonlarının üstü olarak seçilmiştir. Oluşturulan sismik
izolatörlü bina modellerinde 24 adet 6 farklı tipte efektif rijitlik
değerlerine sahip sürtünmeli sarkaç kullanılmıştır. Sismik izolatörlü ve
ankastre mesnetli oluşturulan 5,10 ve 15 katlı bina modelleri 1. Derece deprem
bölgesinde inşa edildikleri göz önüne alınarak bilgisayar programı ile analiz
edilmiştir. Analizler sonucunda tek yüzeyi sürtünmeli sarkaç izolatörlerin
kullanıldığı 5 ve 10 katlı binaların deprem esnasında çok iyi performans
sergilediği ancak yüksek katlı yapılarda hem bina performansı hem de maliyet
bakımından tek yüzeyi sürtünmeli sarkaç izolatörlerin kullanımının uygun
olmadığı görülmüştür.
In this study, the effect of seismic isolators on the structural behavior
and cost depending on the number of building storeys are investigated. 5, 10
and 15-storey buildings were modeled by placing the surface friction pendulum
systems for determining the effect of number of building storeys. The top of
the lowest floor column was chosen as the pendulum settlements. Twenty-four and
six different types of friction pendulum with the effective stiffness were used
in the seismic isolated building models. 5, 10 and 15-storey building models
which generated by isolators and fixed base were analyzed with the computer
program considering that they were built in the first seismic zone. The
analysis results indicated that 5 and 10-storey isolated buildings performs very
well during earthquakes, however, the use of friction pendulum system was not
appropriate in high-rise buildings in terms of structural performance and
cost.
seismic isolated structures friction pendulum systems design of seismic isolated structures
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | September 26, 2018 |
Acceptance Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |