Bu istatistiksel çalışma, öğrencilerin gelir kaynaklarını oluşturan gelir türlerini incelemek ve yorumlamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, 14 Avrupa ülkesi kullanılarak 9 değişken için tüm verileri içeren bir veri seti oluşturulmuştur. Bu ülkeler, her bir değişken için eksik veri içermedikleri için seçilmiştir. İlk olarak, araştırmanın amacına uygun istatistiksel bir yöntem olan faktör analizi veri setine uygulanmıştır. Daha sonra, açımlayıcı faktör analizi (AFA) yöntemlerinden biri olan temel bileşen analizi (TBA), bu analiz için tercih edilmiştir. Döndürülmüş bileşen matrisi sonuçlarına göre 8 değişken için 3 faktörden oluşan bir sonuç elde edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin gelir kaynaklarını oluşturan değişkenlerden oluşan bu faktörler; “öğrencilerin biriktirebileceği gelir”, “öğrencilerin ana gelir kaynakları” ve “öğrencilerin özel gelirleri” olarak adlandırılmıştır.
This statistical study has been carried out to examine and interpret the income types that make up the income sources of students. For this purpose, a data set has created using 14 European countries that included all the data for 9 variables. These countries have been chosen as they did not contain missing data for each variable. Initially, factor analysis, which is a statistical method suitable for the purpose of the study, has been applied to a data set. Then, principal component analysis (PCA), one of the exploratory factor analysis (EFA) methods, has been preferred for this analysis. According to the rotated component matrix results, a result consisting of 3 factors has been obtained for 8 variables. These factors consisting of variables that make up the income sources of university students; has been named “income that students can save”, “students' main sources of income” and “special incomes of students”.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Statistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |