The university period, in which people realize, evaluate and develop themselves, is extremely important. In this process, job and future uncertainty, expectations and negative influences, especially in the last year, can cause anxiety in people. This situation also affects the learning process of persons. The aim of this study is to examine the anxiety and hopelessness levels of the senior students of the statistics department, studying at Ankara research universities, by categorical regression analysis, to conduct model trials and to determine the future perspectives of the students with these models. The research covers the senior students of the statistics department at Ankara research universities in the 2020-2021 academic year. Based on Ankara University Faculty of Science, Gazi University Faculty of Science, Hacettepe University Faculty of Science and Middle East Technical University Faculty of Arts and Science, under the assumption that the senior students of the Statistics Department of each university had equal anxiety, the sample size was determined equally and 93 samples were obtained. "Spielberger State-Trait Anxiety Scale" and "Beck Hopelessness Scale" were applied to the research group. The obtained data were analyzed using categorical regression and ordinal logistic regression models. Among the senior students studying in the statistics department, those from the Middle East Technical University are able to look to the future with more hope, the students of Hacettepe University have a little hope, the hopelessness scale effect of the students in Ankara and Gazi University is almost equal; It can be said that they looks to the future more hopelessly. When the effect of job priority is examined; It was observed that those who selected the option "Earning Money" were more hopeful, and those who selected the option "Having Social Security" were more hopeless. When the effect of internship is examined, it can be said that those who do internships look at the future more hopeful, while those who look hopelessness. Similarly, as the education level of the father increases to an advanced level, it has been concluded that the senior students of the statistics department are more hopeful for the future. As a result, it is thought that senior students should be provided with psychological counseling, guidance services and training seminars in order to reduce anxiety and hopelessness, to improve themselves better and more effectively, and to support them in order to cope with anxiety and hopelessness.
Kişilerin kendini gerçekleştirdiği, değerlendirdiği ve gelişmeye başladığı üniversite dönemi son derece önem taşımaktadır. Bu süreçte özellikle son sınıfta yaşanan iş ve gelecek belirsizliği, beklentiler, olumsuz etkilenmeler kişilerde kaygıya neden olabilmektedir. Bu durum, bireylerin öğrenim sürecini de etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı, Ankara araştırma üniversitelerinde öğrenim gören istatistik bölümü son sınıf öğrencilerinin kaygı ve umutsuzluk düzeylerinin kategorik regresyon analizi ile incelenerek model denemelerinin yapılması ve bu modeller ile öğrencilerin geleceğe bakışlarının belirlenmesidir. Araştırma 2020-2021 öğretim yılında Ankara ilindeki araştırma üniversitelerinin istatistik bölümü son sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi, Gazi Üniversitesi Fen Fakültesi, Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi baz alınarak başlangıçta her bir üniversitenin istatistik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşit düzeyde kaygıya sahip oldukları varsayımı altında çekilecek örneklemin genişliği eşit payda belirlenmiş ve 93 örneklem elde edilmiştir. Araştırma grubuna, "Spielberger Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği" ve "Beck Umutsuzluk Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen veriler kategorik regresyon ve sıralı lojistik regresyon modellemeleri kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistik bölümünde okuyan son sınıf öğrencilerinden Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ nde olanların geleceğe daha umutla bakabildikleri, Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinde az da olsa umudun var olduğu, Ankara ve Gazi Üniversitesi’ ndeki öğrencilerin umutsuzluk ölçeği etkisinin neredeyse eşit olup; geleceğe daha umutsuz baktığı söylenebilir. İş önceliğinin etkisine bakıldığında, “Para Kazanmak” seçeneğini işaretleyenlerin daha umutlu, “Sosyal Güvenceye Sahip Olmak” seçeneğini işaretleyenlerin ise daha umutsuz olduğu görülmüştür. Stajın olup olmamasının etkisine bakıldığında, staj yapanların geleceğe daha umutlu, yapmayanların ise umutsuz baktığı söylenebilir. Aynı şekilde baba öğrenim durumu düzeyi ileri seviyede olduğunda, istatistik bölümü son sınıf öğrencilerinin geleceğe daha umutlu baktığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, son sınıf öğrencilerine yönelik kaygı ve umutsuzluğun azaltılması, kendilerini daha iyi ve etkili geliştirebilmeleri açısından eğitim süreçlerinde psikolojik danışma, rehberlik hizmetleri ve bu yönde eğitim seminerlerinin arttırılarak sağlanması, kaygı ve umutsuzlukla baş edebilmeleri için destek olunması gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Statistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |