Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 228 - 246, 30.11.2021

Abstract

References

  • Alkan, A. (2013). Öğretmenler için “üstün zekalı/yetenekli öğrencilerin belirlenmesi eğitim yazılımının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Unpublished PhD thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Alkan, A. (2015). Öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencileri belirlemeleri üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 54–65.
  • Avcı, G. (2015). Üstün yetenekliler eğitim programları değerlendirmeleri öğrenci formunun (ÜYEP-DÖF) revize edilmesi ve psikometrik özelliklerinin araştırılması [Unpublished master’s thesis]. Anadolu Üniversitesi.
  • Akarsu, F. (2001). Üstün yetenekli çocuklar: Aileler ve sorunları. Ankara: Eduser.
  • Bilgiç, N. (2017). Üstün zekâlı ve yetenekli bi̇reylerin eği̇ti̇mi poli̇ti̇kalarina yöneli̇k ni̇tel bi̇r çalışma [Unpublished PhD thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Brody, L. E., & Stanley, J. C. (2005). Youths who reason exceptionally well mathematically and/or verbally: Using the MVT:D4 model to develop their talents. In R.J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 20–38). New York: Cambridge University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2005). Meslek olarak öğretmenlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Clark, B. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. ‎ Routledge.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Hillside NJ: Lawrence Eribaum Associate.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma Deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cross, T. L., & Coleman, L. J. (2005). School-based conception of giftedness. In R .J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press. https://doi:10.1017/CBO9780511610455.005
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Devellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Eker, A. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin öğretmenlerinin mesleki yeterliklerini artırmaya yönelik geliştirilen öğretmen eğitimi programının etkililiği. [Unpublished PhD thesis]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Erişen, Y., Birben, F. Y., Yalın, H. S., & Ocak, P. (2015). Üstün yetenekli çocukları fark edebilme ve destekleme eğitiminin öğretmenler üzerindeki etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 586–602. https://doi:10.14686/buefad.v4i2.5000137872
  • Erkuş, A. (2019). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gökdere, M., & Ayvacı, H. Ş. (2004). Sınıf öğretmenleri̇ni̇n üstün yetenekli̇ çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 17–26.
  • Gürlen, E. (2018). Üstün yetenekli çocuklar ve eğitim uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hasan, Ş., & Gençdoğan, B. (2020). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Hollingworth, L. S. (1942). Children above 180 IQ Stanford-Binet: Origin and development. New York: World Book.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS META uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kaya, N. G., & Ataman, A. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 835–853. https://doi:10.17152/gefad.332459
  • Kayışdağ, E. (2018). Bilim ve Sanat Merkezlerinin eğitim programlarının öğrenci görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi [Unpublished master’s thesis]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Kontaş, H. (2009). BİLSEM öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin geliştirilen programın etkililiği [Unpublished PhD thesis]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kurnaz, A. & Arslantaş, S. (2018). Sınıf öğretmenlerine sunulan üstün yetenekli öğrenciler için farklılaştırılmış etkinlik geliştirme eğitiminin etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 220, 309–332.
  • Levent, F. (2011). Üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi [Unpublished PhD thesis]. Marmara Üniversitesi.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği̇ genel yeterli̇kleri̇. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
  • MEB. (2019). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/finish/87-2019/5327-2747-
  • Metin, N. B., Dağlıoğlu, H. E., & Saranlı, A. G. (2018). Çocuk gelişimi bakış açısı ile üstün yetenekli çocuklar. Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD’de üstün zekalı çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları (Hope Projesi ve Bilsem örneği) [Unpublished PhD thesis]. Atatürk Üniversitesi.
  • National Association of Gifted Children. (2013). NAGC – CEC teacher preparation standards in gifted and talented education, 1, 1–9.
  • Nar, B. & Tortop, H. S. (2017). Türkiye’de özel/üstün yetenekli öğrenciler için destek eğitim odası uygulaması: Sorunlar ve öneriler. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 83–97.
  • Neuman, W. L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri. Ankara: Yayın Odası.
  • Özcan, D. (2014). Özel eğitim öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına yönelik oluşturulan programın etkililiği [Unpublished PhD thesis]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sak, U. (2017). Üstün zekalılar: Özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Şad, S. N., Özer, N., Yurtçu, M., & Erdemir, N. (2019). Mobing aracı olarak ölçme ve değerlendirme ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 5(2), 220–239. https://doi:10.31592/aeusbed.612591
  • Şahin, F. (2012). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler ve özellikleri hakkında bilgi düzeylerini artırmaya yönelik eğitim programının etkililiği [Unpublished PhD thesis]. Ankara Üniversitesi.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2020). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2020). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Tannenbaum, A. (2000). A history of giftedness in school and society. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik & Robert Sternberg (Eds.), International handbook of giftedness and talent. Oxford: Pergamon.

A Scale Designed for Specifying Educational Needs of Teachers of Gifted and Talented Students

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 228 - 246, 30.11.2021

Abstract

The purpose of the study is to develop a valid and reliable scale specifically designed for identfying the eduational needs of the teachers of gifted and talented students. The study employs exploratory sequential design in which both qualitative and quantitative data have been used and the study group is composed of 343 teachers from 18 branches employed at the Science and Art Centers(BİLSEM). At the end of the study which has passed through the stages of qualitative data collecting and during which the pcychometric features of the proposed scale have been analysed, a 5-point Likert scale has been developed having 65 items and one factor, a good level of explained variance (66%), and high level of validity and reliability (Cronbach-Alpha .99).

References

  • Alkan, A. (2013). Öğretmenler için “üstün zekalı/yetenekli öğrencilerin belirlenmesi eğitim yazılımının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Unpublished PhD thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Alkan, A. (2015). Öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencileri belirlemeleri üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 54–65.
  • Avcı, G. (2015). Üstün yetenekliler eğitim programları değerlendirmeleri öğrenci formunun (ÜYEP-DÖF) revize edilmesi ve psikometrik özelliklerinin araştırılması [Unpublished master’s thesis]. Anadolu Üniversitesi.
  • Akarsu, F. (2001). Üstün yetenekli çocuklar: Aileler ve sorunları. Ankara: Eduser.
  • Bilgiç, N. (2017). Üstün zekâlı ve yetenekli bi̇reylerin eği̇ti̇mi poli̇ti̇kalarina yöneli̇k ni̇tel bi̇r çalışma [Unpublished PhD thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Brody, L. E., & Stanley, J. C. (2005). Youths who reason exceptionally well mathematically and/or verbally: Using the MVT:D4 model to develop their talents. In R.J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 20–38). New York: Cambridge University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2005). Meslek olarak öğretmenlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Clark, B. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. ‎ Routledge.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Hillside NJ: Lawrence Eribaum Associate.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma Deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cross, T. L., & Coleman, L. J. (2005). School-based conception of giftedness. In R .J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press. https://doi:10.1017/CBO9780511610455.005
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Devellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Eker, A. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin öğretmenlerinin mesleki yeterliklerini artırmaya yönelik geliştirilen öğretmen eğitimi programının etkililiği. [Unpublished PhD thesis]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Erişen, Y., Birben, F. Y., Yalın, H. S., & Ocak, P. (2015). Üstün yetenekli çocukları fark edebilme ve destekleme eğitiminin öğretmenler üzerindeki etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 586–602. https://doi:10.14686/buefad.v4i2.5000137872
  • Erkuş, A. (2019). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gökdere, M., & Ayvacı, H. Ş. (2004). Sınıf öğretmenleri̇ni̇n üstün yetenekli̇ çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 17–26.
  • Gürlen, E. (2018). Üstün yetenekli çocuklar ve eğitim uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hasan, Ş., & Gençdoğan, B. (2020). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Hollingworth, L. S. (1942). Children above 180 IQ Stanford-Binet: Origin and development. New York: World Book.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS META uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kaya, N. G., & Ataman, A. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 835–853. https://doi:10.17152/gefad.332459
  • Kayışdağ, E. (2018). Bilim ve Sanat Merkezlerinin eğitim programlarının öğrenci görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi [Unpublished master’s thesis]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Kontaş, H. (2009). BİLSEM öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin geliştirilen programın etkililiği [Unpublished PhD thesis]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kurnaz, A. & Arslantaş, S. (2018). Sınıf öğretmenlerine sunulan üstün yetenekli öğrenciler için farklılaştırılmış etkinlik geliştirme eğitiminin etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 220, 309–332.
  • Levent, F. (2011). Üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi [Unpublished PhD thesis]. Marmara Üniversitesi.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği̇ genel yeterli̇kleri̇. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
  • MEB. (2019). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/finish/87-2019/5327-2747-
  • Metin, N. B., Dağlıoğlu, H. E., & Saranlı, A. G. (2018). Çocuk gelişimi bakış açısı ile üstün yetenekli çocuklar. Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD’de üstün zekalı çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları (Hope Projesi ve Bilsem örneği) [Unpublished PhD thesis]. Atatürk Üniversitesi.
  • National Association of Gifted Children. (2013). NAGC – CEC teacher preparation standards in gifted and talented education, 1, 1–9.
  • Nar, B. & Tortop, H. S. (2017). Türkiye’de özel/üstün yetenekli öğrenciler için destek eğitim odası uygulaması: Sorunlar ve öneriler. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 83–97.
  • Neuman, W. L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri. Ankara: Yayın Odası.
  • Özcan, D. (2014). Özel eğitim öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına yönelik oluşturulan programın etkililiği [Unpublished PhD thesis]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sak, U. (2017). Üstün zekalılar: Özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Şad, S. N., Özer, N., Yurtçu, M., & Erdemir, N. (2019). Mobing aracı olarak ölçme ve değerlendirme ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 5(2), 220–239. https://doi:10.31592/aeusbed.612591
  • Şahin, F. (2012). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler ve özellikleri hakkında bilgi düzeylerini artırmaya yönelik eğitim programının etkililiği [Unpublished PhD thesis]. Ankara Üniversitesi.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2020). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2020). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Tannenbaum, A. (2000). A history of giftedness in school and society. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik & Robert Sternberg (Eds.), International handbook of giftedness and talent. Oxford: Pergamon.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Cavide Demirci 0000-0003-4789-4286

Güzin İğci 0000-0002-0782-3216

Publication Date November 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Demirci, C., & İğci, G. (2021). A Scale Designed for Specifying Educational Needs of Teachers of Gifted and Talented Students. Osmangazi Journal of Educational Research, 8(2), 228-246.