Öğretmen, öğretim sisteminin omurgası durumundadır. Eğitim-öğretimde verimliliği artırmak
için öğretmenlerin iletişim becerilerini iyi kullanması gerekir. Buna ek olarak Türkçe derslerinde
öğrencilere dil becerilerini öğretirken öğretmen, iyi bir model oluşturmalıdır. Bu bakımdan
öğretmenlerin dil becerilerini kullanma durumları ile ilgili yapılacak tespitlerin önemi büyüktür.
Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmenlerinin dinleme stillerini belirlemek ve çeşitli değişkenler
açısından değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Konya ilinde görev yapan 76’sı
kadın, 88’i erkek toplam 164 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma, nicel ve nitel olmak
üzere iki boyutludur. Öğretmenlerin dinleme stillerini belirlemek amacıyla yapılan bu
araştırmada; çalışma grubuna giren öğretmenlere kişisel bilgi formu ile Lu (2005) tarafından
geliştirilip Maden ve Durukan (2011) tarafınca Türkçeye uyarlanmış olan “Dinleme Stilleri
Anketi” uygulanmıştır. Ayrıca 63 gönüllü katılımcı ile öğretmenlerin kendi dinleme stilleri
hakkında görüşme yapılmıştır. Böylelikle ölçekten elde edilen verilerle ortaya çıkan bulguların,
öğretmenlerin kendi ifadelerinden çıkan bulgularla örtüşüp örtüşmediği de saptanmıştır. Kişisel
bilgi formu ve anket, Türkçe öğretmenlerine elden ulaştırılmış ve toplanmıştır. Anketler
aracılığıyla edinilen veriler, SPSS 19.0 paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Toplanan
nitel veriler ise, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin
büyük bir çoğunluğunun katılımcı dinleyici oldukları anlaşılmıştır. Ayrıca bağımsız dinleme
stiline sahip hiçbir öğretmene rastlanmamıştır. Türkçe öğretmenlerinin dinleme stillerinin; mezun
oldukları bölümlere, lisansüstü eğitim durumlarına ve verdikleri haftalık ders saatine göre
farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ancak yaş ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma
tespit edilmiştir. Türkçe öğretmenlerinin dinleme konusunda öz değerlendirmeleri sonucunda ise
kendilerinde genellikle aktif dinleyicilerin özelliklerini gördükleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sosyal Alanlar Eğtimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 34 Sayı: 2 |