Mu’tezile ve Şîa arasında fikri bağlantı meselesi, hicri dördüncü asırdan
bugüne gündemden hiç düşmemiştir. Özellikle Sünni kelamcılar Şii-İmamiyye’nin
Mu’tezili kelam düşüncesinin büyük oranda etkisinde kaldığını iddia ederken,
İmamiyye’ye mensup kelamcılar da böyle bir etkinin varlığını reddetmekte ve
kelam anlayışlarının Kur’an’a ve İmamlar’ın sözlerine dayandığını ifade
etmektedirler. Biz bu çalışmada, Mu’tezili düşüncenin bugüne nakledilmesinde
büyük payı olan Kâdî Abdülcebbâr ile gerek kelam gerekse diğer İslami ilimler
sahasında velûd bir Şii-İmamiyye âlimi olan Ebû Ca’fer et-Tûsî arasında tevhid
ilkesi üzerinden bir karşılaştırma yaparak, söz konusu tartışmaya mütevazı bir
katkı sunmayı hedefledik. Her iki mütefekkirin bizzat kendi eserleri üzerinden
yaptığımız bu karşılaştırma bize bir kısım detay ihtilaflar istisna tutulursa,
ikisi arasında tam bir mutabakat olduğunu göstermiştir.
The Issue of
intellectual relation between Mu’tezile and Şîa has always been on the agenda since
fourth century to present. Especially
Sunni theologians claim that the Shi'i-Imamite was influenced largely by the
Mu’tazilite theology while Imamite theologians reject such an effect and point
out that their understanding of theology is based on the Kur’an and the words
of Shi'i leaders. With this study we aimed to make a small contribution to this
discussion by making a comparison on the principle of tawhid between Qadi Abd al-Jabbar who has played a major role in the transfer of Mu’tazilite thought from the
past to the present and Ebu Ja’far al-Tûsî who was a prolific scholar in the
field of both theology and other Islamic sciences. This comparison, which we
made on the basis of both works, shows us that there is a complete agreement
between two aforesaid ones except of the details of the controversy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | October 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 45 |