The more significant the religion is in human life, the more significant it is to have a certain level of mindfulness about the beliefs and expectations of that religion. Therefore, it is important to analyze the relationship between religiosity and mindfulness. The main purpose of the study is firstly, to determine whether there is a meaningful relationship between religiosity and mindfulness; secondly, to examine the relationship between some demographic characteristics of participants and religiosity and mindfulness. For this purpose, the Personal Information Questionnaire was conducted with the application of the Religious Commitment Scale and the Mindful Attention Awareness Scale to 467 individuals randomly selected,who live in Sinop in January, February and July of 2019. As a result of the study, a significant positive correlation was found between religiosity and mindfulness (r=0,150; p<0,01). In addition, a significant difference was found between the average scores of religiosity level of the participants in terms of age and educational status (p<0.05). There was no significant difference between the average scores of the religiosity level in terms of gender (p>0.05). No significant difference was found between the participants' gender, age, educational status and average scores of mindfulness level (p>0.05).
İnsan yaşamında din ne kadar önemliyse, o dinin inanç ve
beklentilerine yönelik belli düzeyde bir farkındalığa sahip olmak da o kadar
önemlidir. Bu sebeple, dindarlık ile bilinçli farkındalık arasındaki
ilişkilerin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın temel amacı da, ilk
olarak dindarlık ile bilinçli farkındalık arasında anlamlı bir ilişkinin olup
olamadığını belirlemek; ikinci olarak ise, katılımcıların bazı demografik
özellikleri ile dindarlık ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişkileri
incelemektir. Bu amaca binaen çalışma; Kişisel Bilgi Anketi, Dini Bağlılık
Ölçeği ile Bilinçli Farkındalık Ölçeği’nin 2019 yılının Ocak, Şubat ve Temmuz
aylarında, Sinop ilinde ikamet eden ve tesadüfî olarak seçilen toplam 467
kişiye uygulanmasıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre, dindarlık ile
bilinçli farkındalık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki (r=0,150; p<0,01) tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların yaş ve
eğitim durumları bakımından dindarlık düzeyi ortalama puanları arasında anlamlı
farklılık (p<0,05) bulunmuşken; cinsiyet bakımından dindarlık düzeyi
ortalama puanları arasında anlamlı farklılık (p>0,05) bulunmamıştır.
Katılımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim durumları ile bilinçli farkındalık
düzeyi ortalama puanları arasında ise, anlamlı farklılık tespit edilmemiştir
(p>0,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2019 |
Submission Date | September 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 47 |