The aim of
this research is to perform a descriptive analysis on the studies carried out
between 2000-2018 in educational organizations examining the organizational
cynicism, to reveal the general tendency of these studies and to determine the
areas where such studies were intensified and neglected. This research adopts
the descriptive content analysis method. A total of 143 studies (consisting of
94 articles and 49 dissertations and theses) were obtained through a literature
review performed in the databases of Ulakbim (Turkish National Academic Network
and Information Center), Yök Tez (Thesis Center of the Council of Higher
Education), ERIC and Web of Sciences taking into consideration the key concepts
and inclusion criteria predetermined by the researcher. These studies were
examined with due diligence and certain categories were determined. Each
individual data in the studies entered in these categories by means of an Excel
spreadsheet. Afterwards, the data were analyzed through descriptive statistics
(frequency, percentage). The analysis results were plotted for a better
understanding of the findings. The data analysis revealed that 52% of the
studies on organizational cynicism were carried out in the last three years,
majority of the studies were carried out in primary schools, the number of the
samples used in 60% was between 200-400, the studies were mostly carried out in
Central Anatolia Region and Marmara Region, sample groups of 70% consisted of
teachers, 65% were articles, 93% were based on the quantitative method, studies
mostly utilized surveys/scales to collect data, studies mostly preferred simple
random sampling method, studies mostly utilized descriptive statistics, studies
mostly examined the relation between demographic variables and organizational
cynicism, studies mostly utilized the Organizational Cynicism Scale developed
by Brandes, Dharwadkar and Dean (1999) to collect data.
Bu araştırmanın amacı, 2000-2018 yılları arasında
eğitim örgütlerinde yapılmış olan ve örgütsel sinizmi inceleyen çalışmaları
betimsel olarak incelemek, çalışmalarla ilgili genel eğilimi ortaya koymak,
çalışmaların yoğunlaştığı ve ihmal ettiği alanları belirlemektir. Bu
araştırmada betimsel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacı
tarafından önceden belirlenmiş anahtar kavramlar ve dahil edilme kriterleri göz
önünde bulundurularak Ulakbim, YÖK Tez Merkezi, ERIC ve Web of Science veri
tabanlarında yapılan literatür taraması sonucunda toplamda 143 (94'ü makale,
49'u tez) çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmalar titizlikle incelenerek bazı
kategoriler belirlenmiş ve çalışmalardaki bilgiler bir Excel sayfası
kullanılarak bu kategorilere tek tek girilmiştir. Daha sonra betimsel istatistikler
(frekans, yüzde) aracılığıyla veriler analiz edilmiş ve sonuçlar grafikler
halinde sunulmuştur. Verilerin analizi sonucunda örgütsel sinizmle ilgili
çalışmaların; %52'sinin son üç yılda yayınlandığı, büyük bir kısmının
ilköğretim okullarında yapıldığı, %60'ında örneklem sayısının 200-400 arasında
olduğu, en fazla İç Anadolu ve Marmara bölgelerinde yapıldığı, %70'inin
örnekleminin öğretmenlerden oluştuğu, %65'inin makale olarak yapıldığı,
%93'ünün nicel yöntemi temele aldığı, çalışmalarda çoğunlukla anket/ölçekle
veri toplandığı ve basit tesadüfî örneklem alma yönteminin tercih edildiği
belirlenmiştir. Ayrıca çalışmalarda çoğunlukla; betimsel istatistiklerin
kullanıldığı, demografik değişkenlerle örgütsel sinizmin ilişkisinin
incelendiği ve veri toplamak amacıyla Brandes, Dharwadkar ve Dean (1999)
tarafından geliştirilmiş olan örgütsel sinizm ölçeğinin kullanıldığı sonucu
elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |