The study aims to examine 4th
grade primary school students’ problem solving skills in data handling. The
participants in the study consisted of 90 primary school students in total, 41
of whom were girls and 49 were males. The study group included students from
selected 4th grades of three state elementary schools at middle socio-economic
level which were located in Muş. A data handling problem that requires
frequency, tally and column chart to be used as a data collection tool. In
calculating students’ scores, a rubric (Danielson & Hansen; 2016) was used.
Problem solving approach, accuracy and precision, written communication are
considered as variables with four levels in this rubric. When the scores of the
students were examined, it was determined that the scores of the problem
solving approach and accuracy scores were relatively higher than the written
communication scores. The difference between the written communication scores
of the girls and the communication scores of the boys was found to be
significantly in favor of the girls. It was also determined that 91% of all
students can draw a frequency chart, 83% can draw a tally chart, and only 63%
can draw a column chart. The following recommendations can be made in line
with the results obtained. Students should be given the chance in mathematics
class and exams to explain, verbally and in writing, what they did and how they
did. Furthermore, considering that the students had more difficulties in
creating a column graph- ic than other types of graphics, more time could be allocated
to activities related to drawing and read- ing column graphics.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 4. sınıf
öğrencilerinin veri işleme konusundaki problem çözme becerilerini incelemektir.
Katılımcılar 41'i kız, 49'u erkek olmak üzere toplam 90 ilkokul öğrencisinden oluşmaktadır.
Veri toplama aracı olarak sıklık, çeteleme ve sütun grafiği gerektiren bir veri
işleme sorusu kullanılmıştır. Öğrencilerin yanıtları bir değerlendirme rubriği
(Danielson ve Hansen; 2016) kullanılarak hesaplanmıştır. Değerlendirme
rubriğinde problem çözme yaklaşımı, doğruluk ve kesinlik, yazılı iletişim dört
seviyeli değişkenler olarak kabul edilmektedir. Öğrencilerin puanları
incelendiğinde, problem çözme yaklaşımı ve doğruluk puanlarının yazılı iletişim
puanlarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kızların yazılı iletişim
puanları ile erkeklerin yazılı iletişim puanları arasındaki fark, kızların
lehine anlamlı bulunmuştur. Ayrıca tüm öğrencilerin %91'inin sıklık tablosunu
,% 83'ünün bir çeteleme tablosu ve sadece %63'ünün bir sütun grafiğini
çizebildiği belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda şu öneriler
yapılabilir. Matematik derslerinde ve sınavlarında öğrencilere sözlü ve yazılı
olarak ne yaptıklarını ve nasıl yaptıklarını açıklama şansı verilmelidir.
Ayrıca, öğrencilerin sütun grafikleri oluşturmada diğer grafik türlerinden daha
fazla zorluk yaşadıkları göz önüne alındığında, sütun grafikleri çizme ve okuma
ile ilgili etkinliklere daha fazla zaman ayrılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |