The success of children by getting a higher quality education is directly proportional to the importance given to education by their families. Starting from this reality, this study was aimed to determining the views on parental involment in primary school of Syrian families who have migrated to Turkey. The phenomenon pattern based on qualitative research approach was used in the study. The study group of the study consisted of 10 Syrian parents (7 Syrian mothers and 3 Syrian fathers) whose children are studying at primary schools in Tarsus, Mersin. Content analysis was used to analyze the research data. According to the results of the study, Syrian parents see the involvement of parents in the education process as a need, but they think that there are some obstacles to parental involvement in education. Not speaking Turkish, having a different culture, working under heavy conditions, financial inadequacies are among the obstacles to the involvement of Syrian families in the education process. According to all of the Syrian parents participating in the research, being active in family participation activities provides them and their children with certain benefits. In addition, it was concluded that all Syrian parents had certain expectations from Turkish parents, teachers and school administrators in order to be more active in parental involvement in education
Çocukların daha kaliteli eğitim alması ve başarıya ulaşabilmesi, ailelerinin eğitime verdikleri önemle doğru orantılıdır. Bu gerçeklikten hareketle, yapılan bu çalışmada Türkiye’ye göç etmiş olan Suriyeli ailelerin ilkokulda aile katılımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Mersin İli Tarsus İlçesindeki ilkokullarda çocukları öğrenim görmekte olan 10 Suriyeli veliden (7 Suriyeli anne ve 3 Suriyeli baba) oluşmuştur. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Suriyeli ebeveynler, ailelerin eğitim sürecine katılımını bir ihtiyaç olarak görmektedirler fakat eğitimde aile katılımının önünde birtakım engeller olduğunu düşünmektedirler. Türkçe bilmemeleri, farklı kültüre sahip olmaları, ağır şartlar altında çalışmaları, maddi yetersizlikler, Suriyeli ailelerin eğitim sürecine katılımlarının önündeki engellerdendir. Araştırmaya katılan Suriyeli ebeveynlerin tamamı aile katılım çalışmalarında aktif olarak rol almalarının, kendilerine ve çocuklarına birtakım faydalar sağlayacağı yönünde ortak görüş bildirmişlerdir. Ayrıca Suriyeli ebeveynlerin tümünün, eğitimde aile katılımında daha aktif olabilmek için Türk ebeveynlerden, öğretmenlerden ve okul idarecilerinden bazı beklentiler içinde oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Acceptance Date | April 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 39 |