Bireysel, toplumsal ve akademik yaşamda önemli bir yere sahip olan okuma eyleminin bir alışkanlık haline getirilmesinde ailenin, çevrenin ve eğitim-öğretim ortamının rolü önemlidir. Ayrıca bireylerin okumayı bir ihtiyaç olarak görmeleri, okumaya karşı ilgi duymaları da bunda etkilidir. Okumaya karşı ilgi duyan, bunu bir ihtiyaç olarak gören bireylerin okuma alışkanlıkları hem sınıf içi hem de sınıf dışı etkinliklerle geliştirilebilir ve zamanla kalıcı hale gelebilir. Alanyazında okuma alışkanlığı ile ilgili sınıf içi ve sınıf dışı, öğretmenlerin ve ailelerin işlevsel olarak kullanabileceği okuma alışkanlığını geliştirecek yöntem, teknik ve modeller vardır. Bu çalışmada, okuma alışkanlığını geliştirici yöntem, teknik ve modellerin belirlenmesi, sınıflandırılması ve nasıl kullanılacağına ilişkin öğretmen ve ailelere bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, tanıtma türünde derleme çalışmasıdır. Araştırmaya veri toplamak amacıyla son elli yılda yapılmış makaleler, lisansüstü çalışmalar ve kitaplar incelenmiş; belirlenen yöntem, teknik ve modeller uygulama biçimi ve alanlarına göre sınıf içi ve sınıf dışı olmak üzere iki ana başlıkta incelenmiştir. Araştırma sonunda okuma alışkanlığını geliştirmeye yönelik 31 yöntem, teknik ve model olduğu belirlenmiştir. Bunların üçü sınıf içi bireysel; beşi sınıf içi grupla; yirmi dördü sınıf dışı okuma yöntem, teknik ve modeller ile ilgilidir. Öğretmenler, kütüphane ve okuma uzmanları, evde aileler uygun olanları kullanabilirler.
The role of the family, the environment and the educational environment are important in making reading a habit that has an important place in individual, social and academic life. In addition, it is effective for individuals to see reading as a need and to show interest in reading. The reading habit of individuals who are interested in reading as a necessity can be developed through both in-class and out-of-class activities and can become permanent over time. In the literature, there are methods, techniques and models related to reading habits that can be used by teachers and families in and out of the class. In this study, it is aimed to determine and classificate methods, techniques and models which improve reading habit and inform the teachers and families about how to use them. Research is a review study. In order to collect data for the research, articles, postgraduate studies and books made in the last fifty years were examined; The determined methods, techniques and models were examined in two main titles: in-class and out-of-class according to their application and fields. At the end of the research, it has been determined that there are 31 methods, techniques and models for developing reading habit. Three of them are individual in class; five with the in-class group; twenty-four are associated with out-of-class reading methods, techniques and models. Teachers, library and reading specialists, families at home can use the appropriate ones.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | March 23, 2020 |
Acceptance Date | June 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |