Research Article
BibTex RIS Cite

Anne-Babaların OSB Olan Çocuklarına Güvenlik Becerilerinin Öğretimine İlişkin Görüşleri ve Deneyimleri

Year 2025, Erken Görünüm, 1 - 19
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1506345

Abstract

Giriş: Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarda görülen sosyal etkileşim ve iletişimde yetersizlikler ile sınırlı ilgiler ve tekrarlayıcı davranışlar onları güvenlik risklerine karşı daha korumasız hale getirmektedir. Araştırmalar da OSB olan çocukların tipik gelişen çocuklara kıyasla güvenlik risklerine daha fazla maruz kaldığını göstermektedir. Bu araştırmanın amacı OSB olan çocuğa sahip anne-babaların güvenlik becerileri ve öğretimine ilişkin görüşlerini ve deneyimlerini belirlemektir.
Yöntem: Araştırma betimsel araştırma modeliyle desenlenmiştir. Katılımcılar ölçüt örnekleme, maksimum çeşitlilik örneklemesi ve kolay ulaşılabilir örnekleme ilkeleri benimsenerek belirlenmiştir. Araştırma kapsamında 43 anne-babadan yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile veri toplanmıştır ve veriler betimsel olarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların yarısından çoğu güvenlik becerilerini çocuğun kendini korumayı öğrenmesi olarak tanımlamış; daha önce çocuklarının güvenliğini tehdit eden durumlarla karşılaştıkları ve çocuklarının güvenliğini sağlamak üzere tehlikeli durumları ulaşılmaz hale getirerek ya da kontrol altında tutarak önlem aldıklarını belirtmişledir. Katılımcıların önemli bir kısmı çocuklarına güvenlik becerilerinin öğretilebileceğini belirtirken yarısına yakını daha önce okulda güvenlik becerileri öğretimi yapılmadığını belirtmiştir. Katılımcıların büyük bir kısmı güvenlik becerisi öğretme deneyimleri olduğunu, öğretimi genellikle sözel açıklama ya da uyarıda bulunarak gerçekleştirdiklerini ve öğretim sırasında zorlandıklarını belirtmiştir.
Tartışma: Anne-babaların genel olarak güvenlik becerilerinin tanımına ve kapsamına ilişkin bilgilerinin, öğretime ilişkin deneyimlerinin ve görüşlerinin sınırlı olduğu görülmektedir. Bulgular genel olarak alan yazındaki bulgular ile tutarlık göstermektedir.
Sonuç: Bulgular anne-babaların güvenlik becerilerinin öğretimine gereken önemi yeterince vermediklerini ve çocuklarını güvenli tepkide bulunma ve kendilerini korumaya yönelik desteklemediklerini göstermektedir. OSB olan çocuğa sahip anne-babaların güvenlik becerilerine ilişkin farkındalıklarının, bilgilerinin ve öğretim becerilerinin geliştirilmesine gereksinim duyulmaktadır.

Supporting Institution

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK),

Project Number

120K843

Thanks

Bu araştırmayı destekleyen Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)’ a ve proje bursiyeleri Barış Biçimli, Demet Tavukçu, Dinçer Saral, Gamze İnci ve Muharrem Koç’a teşekkür ederiz.

References

  • Değirmenci, H. D., Olçay, S., Fidan, A., & Tekin-İftar, E. (2024). Anne-babaların OSB olan çocuklarına güvenlik becerilerinin öğretimine ilişkin görüşleri ve deneyimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Erken Görünüm. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1506345

Parental Views and Experiences on the Instruction of Safety Skills to Children with ASD

Year 2025, Erken Görünüm, 1 - 19
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1506345

Abstract

Introduction: The problems in social interaction and communication, limited interest, and repetitive behavior observed in children with autism spectrum disorder (ASD) increase the vulnerability of these children to security risks. Research demonstrated that children with ASD are more vulnerable to security risks when compared to children with typical development. The present study aimed to determine the views and experiences of parents of children with ASD on safety skills and instruction of these skills.
Method: The study was designed with the descriptive model. Participants were assigned with the criterion sampling, maximum variation sampling, and convenience sampling methods. The study data were collected from 43 parents in semi-structured interviews and analyzed with the descriptive approach.
Findings: More than half of the participants described safety skills as learning the skills that would protect the child, and they previously experienced situations that threatened the safety of their children, and they had taken precautions to ensure the safety of their children by reducing the exposure of their children to dangerous situations or increasing surveillance. A significant number of the participants stated that safety skills could be instructed, while nearly half stated that the children were not instructed safety skills at school. Most participants stated that they had experience in the instruction of safety skills, they usually instructed these verbally or by warning their children, albeit the instruction was challenging.
Discussion: It was observed that parents' knowledge, teaching experience, and views on the definition and scope of safety skills were limited. The study findings were generally consistent with the findings reported in the literature.
Conclusion: The findings demonstrated that parents did not prioritize the instruction of safety skills and did not assist their children in safe responses and self-protection. The awareness, knowledge, and teaching skills of parents of children with ASD should be improved in terms of safety skills.

Project Number

120K843

References

  • Değirmenci, H. D., Olçay, S., Fidan, A., & Tekin-İftar, E. (2024). Anne-babaların OSB olan çocuklarına güvenlik becerilerinin öğretimine ilişkin görüşleri ve deneyimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Erken Görünüm. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1506345
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Autism and Spectrum Disorder Education
Journal Section Articles
Authors

Hatice Deniz Degirmenci 0000-0002-1053-4095

Seray Olçay 0000-0002-5007-7466

Ahmet Fidan 0000-0001-5056-7855

Elif Tekin İftar 0000-0001-5432-5511

Project Number 120K843
Early Pub Date December 9, 2024
Publication Date
Submission Date July 3, 2024
Acceptance Date November 15, 2024
Published in Issue Year 2025 Erken Görünüm

Cite

APA Degirmenci, H. D., Olçay, S., Fidan, A., Tekin İftar, E. (2024). Parental Views and Experiences on the Instruction of Safety Skills to Children with ASD. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi1-19. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1506345

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340