Research Article
BibTex RIS Cite

İşitme Engelli Üniversite Öğrencileriyle Dengeli Okuma Yazma Yaklaşımı ile Gerçekleştirilen Yazma Çalışmalarının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 19 Issue: 2, 199 - 232, 01.06.2018
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.310350

Abstract

İşitme engelli öğrencilerin dillerindeki
yetersizlik yazma becerilerinin gelişimini olumsuz etkilemektedir. Araştırmalar
yazma becerisinin okur/yazarlık gelişimi için önem taşıdığını, derslerin
öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun yapılması gerektiğini göstermektedir.
Araştırmanın genel amacı işitme engelli üniversite öğrencilerinin yazılı
anlatım becerilerinin etkili bir şekilde gelişimi için planlanan yazılı anlatım
derslerinin incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi eylem araştırmasıdır. Çalışma
2014-2015 akademik yılında, güz ve bahar döneminde Anadolu Üniversitesi,
Engelliler Entegre Yüksekokulu’na devam eden 7 Bilgisayar Operatörlüğü ikinci
sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerini; video
kayıtları, ders planları ve değerlendirmeleri, öğrenci dosya/defterleri ile araştırmacı
günlükleri oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yazma sürecinin
planlama/hazırlık, taslak yazma, gözden geçirme/düzeltme ve yayımlama
aşamalarının alanyazın ile benzer ancak döngüsel bir şekilde gerçekleştiği
belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucunda ise, öğrencilerin yazma
sürecinin taslak yazma, gözden geçirme/düzeltme aşamalarına aktif olarak
katıldıkları ve yazılı ürünlerinin süreçte gerçekleştirilen stratejileri
yansıttığı görülmüştür. Metinlerin yazılma süreçleri incelendiğinde;
stratejilerin doğrudan ve üstbilişsel bir şekilde öğretildiği, model olma
stratejisinin yoğun olarak kullanıldığı belirlenmiştir.



References

  • Asselin, M. (1999). Balanced Literacy. Teacher Librarian. 27 (1), 69-70.
  • Bowe, F. (1998). Language Development in Deaf Children. Oxford University Press.
  • Caudery, T. (1995). What the ‘Process Approach’ Means to Practising Teahers of Second Language Writing Skills. 1 (4). http://www.teslej.org/wordpress/issues/volume1/ej04/ej04a3/ adresinden elde edilmiştir.
  • De Villers, P. A. ve Pomeratz, S. (1992). Hearing-impaired students learning new words from written context. Applied Psycholinguistics, 12, 409-431. (Bowe, 1998’den alıntı.)
  • Erdiken, B. (1989). Eskişehir Sağırlar Okulu ve Anadolu Üniversitesi İÇEM’de Ortaokul Sınıflarına Devam Eden 13–14 Yaş İşitme Engelli Öğrencilerin Yazılı Anlatım Becerilerinin Betimlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Erdiken, B. (1996). Anadolu Üniversitesi İÇEM lise düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım bec-erilerinin geliştirilmesinde işbirliği-gözlem yöntemi ile an¬latım yönteminin karşılaştırılması. (Yayımlanmamış dotora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fountas, I. C. ve Pinel, G. S. (1996). Guided reading, good first teaching for all children. Heinemann, Portsmouth, NH.
  • Gormley, K. ve Sarachan-Deily, B. (1987). Evaluating Hearing-İmpaired Students’ Writing: A Practical Approach. The Volta Review, 89(3), 157-170.
  • Graves, D. H. (1983). Writing: Teachers and children at work. Porstmouth, NH: Heinneman Educational Books.
  • Joseph, N. (2006). Strategies for Success; Teaching Metacognitive Skills to Adolescent Learners. The NERA Journal. 42 (1), 33-39.
  • Karasu, G. (2011). İşitme Engelli Öğrencilerde Dengeli Okuma Yazma Yaklaşımıyla Sözcük Dağarcığı Geliştirme Stratejileri. Çankırı Karatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 1-22.
  • Karasu, G., Girgin, Ü., Uzuner, Y., ve Kaya, Z. (2012). İşitme engelli üniversite öğrencilerine uygulanan ‘tanımlama yapma’ stratejisinin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Science International. January 2 (1), 19-41.
  • Karasu, H. P. ve Girgin, Ü. (2007). Kaynaştırmadaki işitme engelli çocukların yazılı anlatım becerilerinin değerlendi¬rilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 467-488.
  • Karasu, H. P. ve Girgin, Ü. (2004). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karasu, H. P. (2014). İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Yazılı Ürünleri Gözden Geçirme ve Düzeltme Evresine Duydukları İhtiyacın Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1089-1109.
  • Kaya, Z. (2012). İşitme engelli yüksekokul öğrencilerine bilgisayar yazılımı kullanımının öğretilmesi: eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kluwin, T.N., ve Kelly, A.B. (1992). Implementing a successful writing program in public schools for students who are deaf. Exceptional Children, 59, 41-53.
  • Lehr, F. (1995). Revision in the Writing Process. Clearinghouse on Reading English and Communication Bloomington IN.
  • Livingstone, S. (1989). Revision Strategies of Deaf Students Writers. American Annals of Deaf, 134(1), 21-26.
  • Luckner, J. L. ve Cooke, C. (2010). A Summary of the Vocabulary Resarch With Who Are Deaf or Hard of Hearing. American Annals of the Deaf, Spring, 155 (1), 38-67.
  • Marchisan, M. L., ve Alber, S. R. (2001). The write way: Tips for teaching the writing process to resistant writers. Intervention in School & Clinic, 3(36), 154- 162.
  • Marschark, M., Lang, H. G., ve Albertini, J. A. (2002). Educating deaf students. New York: Oxford University Press.
  • Mayer, C. (2010) The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education, (2). İçinde M. Marschark & P. Spencer (Ed.) The Demands of Writing and the Deaf Writer, (144-155). New York: Oxford University Press.
  • McKensie, L. ve Tomkins, G. E. (1984). Evaluating Students’ Writing: A Process Approach. The Journal of Teaching Writing. 3(2), 201-212.
  • Paul, V. P. (1996). Reading vocabulary knowledge and deafness. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. Winter 1 (1). 3-15.
  • Pressley, M., Roehrig., A., Bogner, K., Raphael, L. M. ve Dolezal, S. (2002). Balanced literacy instruction. Focus on Exceptional Children. 34 (5). 1-14.
  • Raphael, T. E. (1986). Teaching Question Answer Relationship, Revisited. The Reading Teacher, 39, 516-522.
  • Richards, J. C., ve Renandya, W. A. (2008). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Newyork: Cambridge Universtiy Press.
  • Rupley, W. H., Blair, T. R. ve Nichols, W. D. (2009). Effective Reading Instruction for Struggling Readers: The Role of Direct/Explicit Teaching. Reading ve Writing Quarterly. 25. 125-138.
  • Schirmer, B. R. (2000). Language and literacy development in children who are deaf. Boston, MA: Allyn and Bacon Inc.
  • Sharp, A. L. (2016). Acts of Writing: A Compilation of Six Models that Define the Processes of Writing. International Journal of Instruction. 9(2). 77-90.
  • Strassman, B. K. (1997) Metacognition and reading in children who are deaf a review of the research. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2, 140–149.
  • Strassman, B. K. ve O’Dell, K. (2012). Using Open Captions to Revise Writing in Digital Stories Composed by d/Deaf and Hard of Hearing Students. American Annals of Deaf. 157 (4), 340-357.
  • Thangi, M. ve Appanah, N. H. (2014). Using Scaffolded Self-Editing to Improve the Writing of Signing Adolescent Deaf Students. American Annals of the Deaf. 159 (3), 269–283.
  • Tompkins, G. E. (1997). Literacy for the 21st century, teacahing reading and writing in prekindergarten through grade 4. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice-Hall Inc.
  • Tompkins, G. E. (2000). Teaching writing: Balancing process and product. Upper Saddle River, New Jersey. Merril Publishing Company.
  • Truax, R.R. (1985). Linking research to teaching to facilitate reading-writing-communication connections. The Volta Review, 87, 155-169.
  • Tuncay, H. (1980). İşitme Özürlü Çocukların Yazılı Anlatım Yeterlikleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Uzuner, Y. (2007). The impact of strategies used in the Blanced Literacy Approach on story grammar acquisition of three Turkish students with hearing loss: an action study. Deafness and Education International. 9 (1). 24-44.
  • Uzuner, Y., Girgin, Ü., Kaya, Z., Karasu, G., Girgin, M. C., Erdiken, B., Cavkaytar, S. ve Tanrıdiler, A. (2011). İşitme engelli gençlere uygulanan Dengeli Okuma Yazma Modeli’nin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2111-2134.
  • White, R. ve Arndt, V. (1991). Process Writing. (Longman Handbooks for Language Teachers). Langman.
  • Wiles, R., Charles, V. Crow, G. ve Heath, S. (2006). Researching researchers: lessons for research ethics. Qualitative Research. August 6, 283-299.
  • Yoshinaga-Itano, C., ve Downey, D. M. (1996). The effect of hearing loss on the development of metacognitive strategies in written language. The Volta Review, 98(1), 97-144.
  • Yoshinaga-Itano C, Snyder L, ve Mayberry R. (1996). Examining written-language assessment and intervention links to literacy: Can lexical/semantic skills differentiate deaf or hard-of-hearing readers and nonreaders? Volta Review, 98, 39–61.
  • Yuknis, C. (2014). A Grounded Theory of Text Revision Processes Used by Young Adolescents Who Are Deaf. Council for Exceptional Children, 80(3), 307-322. DOI: 10.1177/ 0014402914522426 gelişmeler. http://www.egitim.org.tr/makale.html adresinden elde edilmiştir.
Year 2018, Volume: 19 Issue: 2, 199 - 232, 01.06.2018
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.310350

Abstract

References

  • Asselin, M. (1999). Balanced Literacy. Teacher Librarian. 27 (1), 69-70.
  • Bowe, F. (1998). Language Development in Deaf Children. Oxford University Press.
  • Caudery, T. (1995). What the ‘Process Approach’ Means to Practising Teahers of Second Language Writing Skills. 1 (4). http://www.teslej.org/wordpress/issues/volume1/ej04/ej04a3/ adresinden elde edilmiştir.
  • De Villers, P. A. ve Pomeratz, S. (1992). Hearing-impaired students learning new words from written context. Applied Psycholinguistics, 12, 409-431. (Bowe, 1998’den alıntı.)
  • Erdiken, B. (1989). Eskişehir Sağırlar Okulu ve Anadolu Üniversitesi İÇEM’de Ortaokul Sınıflarına Devam Eden 13–14 Yaş İşitme Engelli Öğrencilerin Yazılı Anlatım Becerilerinin Betimlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Erdiken, B. (1996). Anadolu Üniversitesi İÇEM lise düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım bec-erilerinin geliştirilmesinde işbirliği-gözlem yöntemi ile an¬latım yönteminin karşılaştırılması. (Yayımlanmamış dotora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fountas, I. C. ve Pinel, G. S. (1996). Guided reading, good first teaching for all children. Heinemann, Portsmouth, NH.
  • Gormley, K. ve Sarachan-Deily, B. (1987). Evaluating Hearing-İmpaired Students’ Writing: A Practical Approach. The Volta Review, 89(3), 157-170.
  • Graves, D. H. (1983). Writing: Teachers and children at work. Porstmouth, NH: Heinneman Educational Books.
  • Joseph, N. (2006). Strategies for Success; Teaching Metacognitive Skills to Adolescent Learners. The NERA Journal. 42 (1), 33-39.
  • Karasu, G. (2011). İşitme Engelli Öğrencilerde Dengeli Okuma Yazma Yaklaşımıyla Sözcük Dağarcığı Geliştirme Stratejileri. Çankırı Karatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 1-22.
  • Karasu, G., Girgin, Ü., Uzuner, Y., ve Kaya, Z. (2012). İşitme engelli üniversite öğrencilerine uygulanan ‘tanımlama yapma’ stratejisinin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Science International. January 2 (1), 19-41.
  • Karasu, H. P. ve Girgin, Ü. (2007). Kaynaştırmadaki işitme engelli çocukların yazılı anlatım becerilerinin değerlendi¬rilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 467-488.
  • Karasu, H. P. ve Girgin, Ü. (2004). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karasu, H. P. (2014). İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Yazılı Ürünleri Gözden Geçirme ve Düzeltme Evresine Duydukları İhtiyacın Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1089-1109.
  • Kaya, Z. (2012). İşitme engelli yüksekokul öğrencilerine bilgisayar yazılımı kullanımının öğretilmesi: eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kluwin, T.N., ve Kelly, A.B. (1992). Implementing a successful writing program in public schools for students who are deaf. Exceptional Children, 59, 41-53.
  • Lehr, F. (1995). Revision in the Writing Process. Clearinghouse on Reading English and Communication Bloomington IN.
  • Livingstone, S. (1989). Revision Strategies of Deaf Students Writers. American Annals of Deaf, 134(1), 21-26.
  • Luckner, J. L. ve Cooke, C. (2010). A Summary of the Vocabulary Resarch With Who Are Deaf or Hard of Hearing. American Annals of the Deaf, Spring, 155 (1), 38-67.
  • Marchisan, M. L., ve Alber, S. R. (2001). The write way: Tips for teaching the writing process to resistant writers. Intervention in School & Clinic, 3(36), 154- 162.
  • Marschark, M., Lang, H. G., ve Albertini, J. A. (2002). Educating deaf students. New York: Oxford University Press.
  • Mayer, C. (2010) The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education, (2). İçinde M. Marschark & P. Spencer (Ed.) The Demands of Writing and the Deaf Writer, (144-155). New York: Oxford University Press.
  • McKensie, L. ve Tomkins, G. E. (1984). Evaluating Students’ Writing: A Process Approach. The Journal of Teaching Writing. 3(2), 201-212.
  • Paul, V. P. (1996). Reading vocabulary knowledge and deafness. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. Winter 1 (1). 3-15.
  • Pressley, M., Roehrig., A., Bogner, K., Raphael, L. M. ve Dolezal, S. (2002). Balanced literacy instruction. Focus on Exceptional Children. 34 (5). 1-14.
  • Raphael, T. E. (1986). Teaching Question Answer Relationship, Revisited. The Reading Teacher, 39, 516-522.
  • Richards, J. C., ve Renandya, W. A. (2008). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Newyork: Cambridge Universtiy Press.
  • Rupley, W. H., Blair, T. R. ve Nichols, W. D. (2009). Effective Reading Instruction for Struggling Readers: The Role of Direct/Explicit Teaching. Reading ve Writing Quarterly. 25. 125-138.
  • Schirmer, B. R. (2000). Language and literacy development in children who are deaf. Boston, MA: Allyn and Bacon Inc.
  • Sharp, A. L. (2016). Acts of Writing: A Compilation of Six Models that Define the Processes of Writing. International Journal of Instruction. 9(2). 77-90.
  • Strassman, B. K. (1997) Metacognition and reading in children who are deaf a review of the research. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2, 140–149.
  • Strassman, B. K. ve O’Dell, K. (2012). Using Open Captions to Revise Writing in Digital Stories Composed by d/Deaf and Hard of Hearing Students. American Annals of Deaf. 157 (4), 340-357.
  • Thangi, M. ve Appanah, N. H. (2014). Using Scaffolded Self-Editing to Improve the Writing of Signing Adolescent Deaf Students. American Annals of the Deaf. 159 (3), 269–283.
  • Tompkins, G. E. (1997). Literacy for the 21st century, teacahing reading and writing in prekindergarten through grade 4. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice-Hall Inc.
  • Tompkins, G. E. (2000). Teaching writing: Balancing process and product. Upper Saddle River, New Jersey. Merril Publishing Company.
  • Truax, R.R. (1985). Linking research to teaching to facilitate reading-writing-communication connections. The Volta Review, 87, 155-169.
  • Tuncay, H. (1980). İşitme Özürlü Çocukların Yazılı Anlatım Yeterlikleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Uzuner, Y. (2007). The impact of strategies used in the Blanced Literacy Approach on story grammar acquisition of three Turkish students with hearing loss: an action study. Deafness and Education International. 9 (1). 24-44.
  • Uzuner, Y., Girgin, Ü., Kaya, Z., Karasu, G., Girgin, M. C., Erdiken, B., Cavkaytar, S. ve Tanrıdiler, A. (2011). İşitme engelli gençlere uygulanan Dengeli Okuma Yazma Modeli’nin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2111-2134.
  • White, R. ve Arndt, V. (1991). Process Writing. (Longman Handbooks for Language Teachers). Langman.
  • Wiles, R., Charles, V. Crow, G. ve Heath, S. (2006). Researching researchers: lessons for research ethics. Qualitative Research. August 6, 283-299.
  • Yoshinaga-Itano, C., ve Downey, D. M. (1996). The effect of hearing loss on the development of metacognitive strategies in written language. The Volta Review, 98(1), 97-144.
  • Yoshinaga-Itano C, Snyder L, ve Mayberry R. (1996). Examining written-language assessment and intervention links to literacy: Can lexical/semantic skills differentiate deaf or hard-of-hearing readers and nonreaders? Volta Review, 98, 39–61.
  • Yuknis, C. (2014). A Grounded Theory of Text Revision Processes Used by Young Adolescents Who Are Deaf. Council for Exceptional Children, 80(3), 307-322. DOI: 10.1177/ 0014402914522426 gelişmeler. http://www.egitim.org.tr/makale.html adresinden elde edilmiştir.
There are 45 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Güzin Karasu

Yıldız Uzuner

Publication Date June 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Karasu, G., & Uzuner, Y. (2018). İşitme Engelli Üniversite Öğrencileriyle Dengeli Okuma Yazma Yaklaşımı ile Gerçekleştirilen Yazma Çalışmalarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(2), 199-232. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.310350

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340