Giriş: Bu araştırmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına ve üstün yetenekli öğrencilere sunulan eğitim uygulamalarına ilişkin konu alanı uzmanlarının görüş ve önerilerini belirlemek ve mevcut eğitim uygulamalarını geliştirmeye yönelik öneriler sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda, üstün yetenekli öğrencilerin tanılanmasına, özelliklerine, gereksinimlerine, karşılaştıkları sorunlara, ihtiyaç duydukları eğitim hizmetlerine ve öğretmenlerinin niteliklerine yönelik konu alanı uzmanlarının görüşlerine başvurulmuştur.
Yöntem: Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu tekniği kullanılarak belirlenen yedi konu alanı uzmanından oluşmaktadır. Araştırma verileri, konu alanı uzmanları ile yapılan görüşmeler kapsamında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma kapsamında görüşülen konu alanı uzmanları, Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerin tanılanmasına yönelik uygulanan testlerin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Tanılamanın erken çocukluk döneminden itibaren çok boyutlu ölçme araçları kullanılarak yapılmasını önermişlerdir. Uzman görüşlerine göre üstün yetenekli öğrencileri akranlarından farklı kılan özelliklerin başında erken gelişmişlik ve aşırı duyarlılık gelmektedir. Uzmanlar, üstün yetenekli öğrencilerin özellikle gelişimsel özellikleri ile ilgili gereksinimlerini vurgulamış, bu gereksinimler karşılanamadığında akran ve öğretmenlerle çatışmalar görülebileceğini ifade etmişlerdir. Konu alanı uzmanları üstün yetenekli öğrencilere daha iyi bir eğitim sunulabilmesi için öğretmen yeterliklerinin iyileştirilmesi, tematik öğretim programları, okul dışı öğrenme fırsatları ve destek eğitim hizmetleri sağlanmasını önermektedir.
Tartışma: Elde edilen bulgular doğrultusunda üstün yetenekli öğrencileri tanılama araç ve süreçlerinin iyileştirilmesi, öğrencilerin özellik ve gereksinimlerini karşılayacak eğitim politikaları, öğretim programları, öğretim uygulamalarının geliştirilmesi ve öğretmenlerin yetiştirilmesi, öğrencilerin karşılaştıkları sorunlara yönelik gerekli önlemlerin alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır ve bu bağlamda öneriler geliştirilmiştir.
üstün yetenekli öğrenci üstün yetenekli eğitimi konu alanı uzmanı eğitim politikası eğitim ihyiyacı tanılama
Hacettepe Üniversitesi
SAY-2015-5069
Bu çalışma Hacettepe Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Birimi "Üstün Yeteneklilere Yönelik İlkokul (1-4. sınıf) Öğretim Programı Geliştirme: Bir Eylem Araştırması" başlıklı Araştırma Altyapı Projesi kapsamında geliştirilen bir üründür.
Introduction: The current study aims at identifying the views and suggestions of experts regarding the educational needs of gifted students and educational practices designed for them, and offering suggestions in order to improve the current educational practices. For this purpose, the researchers examined the views of experts in the field on diagnosing gifted students, their qualities and needs, the problems they face, educational services they require, and the qualities of their teachers.
Method: The study group included seven experts in the field who were chosen via snowball sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. The study data were gathered in interviews with the experts, using a semi-structured interview form. The method of content analysis was employed to analyse the data.
Findings: The participants indicated that the tests to diagnose gifted students in Turkey were not sufficient. They suggested that the diagnosis should be made using multidimensional measurement tools starting from the early childhood period. According to the views of the participant experts, precociousness and oversensitiveness were the leading features that differentiate gifted students from their peers. The experts put great emphasis on the developmental needs of gifted students and underlined that some conflicts may arise with peers and teachers if these needs were not met. The experts who participated in the current study suggested that teachers’ competencies should be improved, as well as offering a thematic curriculum, extra-curricular learning opportunities, and gifted education services to gifted students in order to provide them with a better education.
Discussion: The current study concludes that it is of vital importance to improve the tools and processes to diagnose gifted students, to develop educational policies as well as educational programs and practices that will meet the needs of gifted students, to train teachers accordingly, and to take necessary precautions to deal with the problems faced by these students.
SAY-2015-5069
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | SAY-2015-5069 |
Publication Date | December 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.