Introduction: The mass media tools, which affect all areas of life, also influence the perceptions of gifted individuals. The perception of the gifted individual drawn by these tools shapes the perspective on gifted individuals and special abilities. Films, among these tools, take an important place in terms of their power to reach socioeconomic audiences of all ages and all levels. The objective of this study is to reveal how gifted characters are presented in films about gifted individuals.
Method: The characteristics of characters in demographic and different developmental domains (cognitive, personality, social-emotional, and language) were evaluated by examining 36 films about gifted individuals. Films with a gifted individual in the lead role were included in the study. The 36 films reached by meeting this criterion constitute the research objects of the study. The data of the study, designed with the case study method, were collected by document analysis and analyzed by the descriptive analysis method. A checklist including demographic characteristics and cognitive, social-emotional, language, and personality development characteristics of gifted individuals prepared by the researchers based on the literature was used to analyze the films reached. The characteristics of gifted characters were examined by considering the checklist.
Findings: According to the research findings, gifted characters were usually depicted as males in the examined films, and some characters had various diagnoses accompanying their special abilities. Concerning developmental domains, the following dimensions were observed to come to the forefront: strong memory in the domain of cognitive development, self-awareness in the domain of social-emotional development, using the language correctly and fluently in the domain of language development, and self-discipline in the domain of personality development.
Conclusion: It is observed that the characteristics of gifted characters are usually reflected in films in a way overlapping with the literature. In this context, it can be recommended that films about gifted individuals should be shot in Turkey by taking the opinions of experts working in the field of gifted education.
Giriş: Hayatın her alanında etkin olan kitle iletişim araçları, özel yetenekli bireylere yönelik algıları da etkilemektedir. Bu araçların çizmiş olduğu özel yetenekli birey algısı, özel yetenekli kişilere ve özel yeteneğe bakış açısını şekillendirmektedir. Bu araçlar arasında yer alan sinema filmleri her yaştan ve her seviyede sosyoekonomik kitlelere ulaşma gücü bakımından önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın amacı, özel yetenekli bireyleri konu edinen sinema filmlerinde özel yetenekli karakterlerin nasıl sunulduğunu ortaya koymaktır.
Yöntem: Özel yeteneklilerin konu edildiği 36 film incelenerek karakterlerin demografik ve farklı gelişim alanlarındaki (bilişsel, kişilik, sosyal-duygusal, dil) özellikleri değerlendirilmiştir. Başrolü özel yetenekli birey olarak karakterize edilen filmler araştırmaya dâhil edilmiştir. Bu ölçüt sonucunda ulaşılan 36 film, araştırmanın inceleme nesnelerini oluşturmaktadır. Durum çalışması yöntemiyle desenlenen çalışmanın verileri doküman analiziyle toplanmış, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Ulaşılan filmlerin analizinde araştırmacılar tarafından alanyazından hareketle hazırlanan özel yeteneklilerle ilgili demografik özellikler ile bilişsel, sosyal-duygusal, dil ve kişilik gelişim özelliklerinin yer aldığı kontrol listesi kullanılmıştır. Kontrol listesi dikkate alınarak özel yetenekli karakterlerin özellikleri incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma bulguları, incelenen filmlerde özel yetenekli karakterin genellikle erkek olarak tasvir edildiğini ve kimi karakterlerin özel yeteneğe eşlik eden çeşitli tanılarının olduğunu göstermektedir. Gelişim alanları açısından incelendiğinde, bilişsel gelişim alanında güçlü hafıza; sosyal-duygusal gelişim alanında öz-farkındalık; dil gelişimi alanında dili doğru ve akıcı kullanma ve kişilik gelişimi alanında ise öz-disiplin boyutlarının ön plana çıktığı görülmüştür.
Tartışma: Filmlerde özel yetenekli karakterlerin özelliklerinin genellikle alanyazınla örtüşen bir biçimde yansıtıldığı görülmektedir. Bu kapsamda özel yetenekliler eğitimi alanında çalışan uzmanlardan görüş alınarak ülkemizde özel yetenekli bireyleri konu alan filmlerin çekilmesi önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.