Purpose- In today's world, where changes and transformations occur rapidly, we see new developments in the field of finance every day. Therefore, the importance of Financial Literacy has increased considerably today and it has started to take a large place in the strategies and development plans prepared by countries. The aim of this study is to investigate what kind of work is carried out by public institutions in Turkey in order to increase the financial literacy of the society and to raise financial awareness in the society.
Methodology- In this study, document analysis, one of the qualitative research methods, was used to investigate what kind of studies were carried out by public institutions in Turkey on Financial Literacy.
Findings- When academic studies conducted in the context of Financial Literacy are examined, it is seen that the financial literacy level of the society in Turkey is quite low, except for some basic financial concepts. When the education curriculum prepared by the Ministry of National Education of the Republic of Turkey is examined, it is seen that some financial issues are actually taught to all students from an early age.
Conclusion- Especially in recent years, it is seen that institutions such as the Ministry of National Education, the Ministry of Treasury and Finance, the Ministry of Family and Social Policies, the Capital Markets Board, the Banking Regulation and Supervision Agency, the Central Bank of the Republic of Turkey and the Turkish Capital Markets Association have been working intensively in order to strengthen the financial awareness of the society.
Amaç- Değişim ve dönüşümlerin hızla yaşandığı günümüz dünyasında finans alanında da her geçen gün yeni gelişmelerin yaşandığını görmekteyiz. Dolayısıyla Finansal Okuryazarlığın önemi günümüzde oldukça artmış ve ülkeler tarafından hazırlanan strateji ve kalkınma planlarında geniş bir yer tutmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı toplumun Finansal okuryazarlığını artırmak ve topluma Finansal farkındalık kazanırmak amacıyla Türkiye’de kamu kurumları tarafından ne gibi çalışmaların yapıldığı araştırmaktır.
Yöntem- Bu çalışmada Finansal Okuryazarlık konusunda Türkiye’de kamu kurumları tarafından ne gibi çalışmaların yapıldığını araştırabilmek için nitel araştırma yöntemlerinden döküman analizi kullanılmıştır.
Bulgular- Finansal Okuryazarlık bağlamında yapılan akademik çalışmalar incelendiğinde Türkiye’de toplumun bazı temel Finansal kavramlar dışında Finansal Okuryazarlık düzeyinin oldukça düşük olduğu görülmektedir. Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan eğitim müfredatı incelendiğinde bazı finansal konuların aslında tüm öğrencilere küçük yaşlardan itibaren öğretildiği görülmektedir.
Sonuç- Özellikle son yıllarda toplumun Finansal farkındalığının güçlendirilmesi amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Sermaye Piyasası Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ve Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği gibi kurumların yoğun çalışmalar yaptığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2024 |
Submission Date | November 15, 2023 |
Acceptance Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 18 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.