The purpose of this study is to review the PISA 2012 results of the most
successful countries and Turkey in the context of investments in education
relatively. To make comparisons, the PISA 2012 results of ten countries at the
top of the list, OECD average and Turkey were studied. Autonomous regions in
China such as Shangai and Hong Kong were considered as a country in the process
of comparison. This study was designed as literature review. Document analysis
technique was used in data analysis process. The data were obtained from OECD (2013a) report. The
analysis showed that the ratio of expenditures per student varies but there is
also an evidence that spending more money per student may be advantageous. On
the other hand, tenure based salary differentials were found to be at the
lowest level in Turkey. In the context
of socio economic statues, the allocation of investments such as
teacher-student ratio, in service training of teachers, physical
infrastructure, quality index of educational materials, computer accessibility,
pre primary education and time for teaching is more equal and fair in the top
countries and OECD average than Turkey.
Bu çalışmanın amacı, PISA 2012 programında en başarılı olan ülkeler ile
Türkiye’nin sonuçlarını eğitim yatırımlarının dağılımı bağlamında
karşılaştırmalı olarak irdelemektir. Bu amaç doğrultusunda çeşitli
karşılaştırmalar yapabilmek için en başarılı 10 ülke, OECD ortalaması ve
Türkiye’nin sonuçları incelenmiştir. Karşılaştırmalarda, Çin’in Şangay, Hong
Kong gibi özerk bölgeleri ülke olarak dikkate alınmıştır. Çalışma, literatür
inceleme (literature review) çalışması olarak tasarlanmıştır. Veri inceleme
yöntemi olarak doküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışma verileri,
OECD (2013a) sonuçlarından elde edilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, öğrenci
başı yapılan harcamaların değişkenlik gösterdiği ancak daha fazla harcama yapan
ülkelerin lehine bir durumun söz konusu olduğu gözlenmiştir. Diğer yandan öğretmenlerin kıdem esasına göre
maaş farklarının en düşük olduğu ülke, Türkiye’dir. Sosyoekonomik düzeyler
bağlamında, öğretmen-öğrenci oranı, öğretmenlerin mesleki gelişimleri, fiziki
alt yapı hizmetleri, eğitim kaynakları kalite indeksi, bilgisayar erişimi, okul
öncesi eğitim ve ders saatleri gibi yatırımlarda en başarılı ülkelerin ve OECD
ortalamasının Türkiye’ye göre daha eşitlikçi ve adil bir dağılım sergilediği
görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | January 24, 2016 |
Acceptance Date | March 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 42 Issue: 42 |