Eleştirel düşünce şüpheci, analitik,
mantıksal ve bağımsız düşünmedir. Eğitim sisteminin önemli bir yapı taşı olan
öğretmenlerin bu konudaki yetkinlikleri oldukça önemlidir. Bu araştırmanın
amacı 1. ve 3. sınıfta eğitim görmekte olan öğretmen adaylarının eleştirel
düşünme becerilerine ilişkin tutumlarını farklı değişkenler açısından
incelemektir. Araştırma öğretmen adaylarının eleştirel düşünmeye yönelik
tutumlarını tespit etmeye yönelik olduğundan bu araştırmada, nicel araştırmada
sıkça kullanılan betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli temele
alınmıştır. Bu çalışma 1. ve 3. sınıfta öğrenim görmekte olan sınıf
öğretmenliği ve Türkçe öğretmenliği adayları ile yürütülmüştür. Araştırmaya
toplamda 691 öğretmen adayı (kız=394, erkek=297) katılmıştır. Araştırmada Saracaloğlu ve Yılmaz (2011)
tarafından geliştirilmiş olan “Eleştirel Düşünme Tutum Ölçeği (EDTÖ)”
kullanılmıştır. Ölçek toplamda dört boyut ve 19 maddeden oluşmaktadır.
Araştırmaya göre öğretmen adaylarının eleştirel düşünmeye ilişkin tutumları
öğrenim gördükleri üniversiteye, öğrenim gördükleri programa, sınıf düzeylerine
ve yaşadıkları bölgeye göre herhangi bir farklılık göstermemektedir. Diğer
taraftan bir yılda okunan kitap sayısı değişkenine göre öğretmen adaylarının
tutumları yılda 21 ve üzeri kitap okuyanlar lehine farklılık
göstermektedir.
Critical thinking is a way of
thinking that is skeptical, analytical, logical and independent. As an crucial
component of education system, qualifications of teachers in critical thinking
is important. The purpose of this study
is to investigate first and third grade pre-service teachers’ attitudes toward
critical thinking ability in terms of several variables. As a commonly used
descriptive research method, this study is a survey aiming to measure
pre-service teachers’ attitudes toward critical thinking ability through quantitative
analyses. The participants are first and third grade pre-service teachers
studying Primary Education and Turkish Education. Sample has 691 pre-service
teachers (394 female and 297 male) as participants. In this study, Critical
Thinking Attitude Scale (CTAS) developed by Saracaloglu and Yilmaz (2011) was
used to data collection instrument. This scale has four dimensions and 19
items. According to results of analyses, pre-service teachers’ attitudes toward
critical thinking is differ from their university, programme, grade level and
region. On the other hand, their attitudes toward critical thinking seem to be
higher, favourably in participants who reads 21 or more books in one year.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | January 24, 2018 |
Acceptance Date | April 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 44 Issue: 44 |