In this study, P265GH and P355NH steels, which are mostly used in pressure vessel production, were joined by MAG welding. Visual (VT), radiographic (RT) and ultrasonic (UT) examinations, as well as optical microscope, microhardness, tensile, notch impact and bending examinations were carried out in the welding areas of the obtained joints. No errors out of tolerance were detected in visual inspection practices. In addition, no discontinuity was detected in the welded samples during radiographic and ultrasonic examinations. In the microstructural examinations, the formation of large and columnar-shaped weld metal grains oriented in the direction of heat flow was observed. In addition, in the microhardness measurements, the highest hardness value was obtained in the weld metal, followed by HAZ and the main material, respectively. In all tensile tests, necking and rupture occurred ductilely from the main material. In the notch impact tests performed, it was determined that the impact toughness value of the HAZ region was higher than that of the weld metal. In bending tests, no visible defects were detected in the welded samples.
Bu çalışmada, çoğunlukla basınçlı kap üretiminde kullanılmakta olan P265GH ve P355NH çelikler MAG kaynağı uygulanarak birleştirilmiştir. Elde edilen birleştirmelerin kaynak bölgelerinde, gözle (VT), radyografik (RT) ve ultrasonik (UT) muayeneler ile optik mikroskop, mikrosertlik, çekme, çentik darbe ve eğme incelemeleri gerçekleştirilmiştir. Gözle muayene uygulamalarında tolerans dışı herhangi bir hata oluşumu tespit edilememiştir. Ayrıca radyografik ve ultrasonik olarak yapılan incelemelerde kaynaklı numunelerde herhangi bir süreksizlik tespit edilmemiştir. Yapılan mikroyapı incelemelerinde ısı akış yönünde yönelen iri ve kolonsol yapılı kaynak metali tanelerinin oluşumu görülmüştür. Ayrıca yapılan mikrosertlik ölçümlerinde en yüksek sertlik değerinin elde edildiği yer kaynak metali olup onu sırasıyla ITAB ve ana malzeme takip etmiştir. Tüm çekme testlerinde boyun verme ve kopma ana malzemeden sünek olarak gerçekleşmiştir. Gerçekleştirilen çentik darbe testlerinde ITAB bölgesinin darbe tokluğu değerinin kaynak metaline göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Eğme testlerinde ise kaynaklı numunelerde gözle görülür bir hata tespit edilmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Resource Technologies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | January 10, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | November 2, 2023 |
Acceptance Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 5 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.