Aim: The use of social media is a part of daily life, especially among young people, and creates a great transformation in the way young people think, interact and communicate. This study was conducted to determine the relationship between university student’s social media use and communication skills. Materials and Methods: This descriptive and cross- sectional study was conducted at a university’s faculty of health sciences with 400 students in 2018. Participant Identification Form, Social Media Addiction Scale and Communication Skills Inventory were used for the data collection. Results: The average age of the students was 21.01±1.86 and 73.8% of them were females. Of the students, 94.5% used social media, 58.5% spend one to four hours daily in social media, and 39.7% used social media to follow up on current events. The total score of Social Media Addiction Scale was found as 88.53±26.64 and the average score of Communication Skills Inventory was found as 116.47±12.38. there was a negative and low level of correlation between social media addiction and communication skills (r= -0.09, p=0.071). Conclusion and Suggestions: In conclusion, the vast majority of students were found to use social media actively and social media addiction negatively affected their communication skills. Planning and implementation of education and counselling programs about the issue to increase the awareness of the university students is recommended.
Amaç: Sosyal medya kullanımı, özellikle gençler arasında günlük hayatın bir parçası olmakta ve gençlerin düşünme, etkileşim ve iletişim biçimlerinde büyük bir dönüşüm yaratmaktadır. Bu çalışma üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte tasarlanan araştırma 2018 yılında, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 400 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, Katılımcı Tanıtım Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.01±1.86 ve %73.8’i kadındır. Öğrencilerin %94.5’inin sosyal medyayı kullandığı, %58,5’inin günde 1-4 saat sosyal medyada vakit geçirdiği, %39.7’sinin sosyal medyayı güncel olayları takip etmek amaçlı kullandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamasının 88.53±26.64, İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalamasının 116.47±12.38 olduğu saptanmıştır. Sosyal medya bağımlılığı ile iletişim becerileri arasında ters yönde/negatif ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=-0.09 p=0.071). Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak, öğrencilerin büyük çoğunluğunun sosyal medyayı aktif kullandığı ve sosyal medya bağımlılığının iletişim becerilerini olumsuz etkilediği bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin farkındalığının artırılması için konuyla ilgili eğitim ve danışmanlık programlarının planlanması ve uygulanması önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health, Environmental Health |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2022 |
Submission Date | September 10, 2019 |
Acceptance Date | July 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.