Araştırmanın amacı, “Yüksek lisans öğrencilerinin seminer sunu performanslarının çok-yüzeyli Rasch modeli ile analizi”ninyapılmasıdır. Araştırmada survey yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2009-2010 akademik yılında Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü’nde yüksek lisans semineri sunan yedi öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, beş jüri yedi öğrencinin seminer sunularını izlemiştir. Değerlendirme kriterleri 11 adettir. Araştırmalarda kullanılan yüzeyler (seminer sunuları, jürilerin katılık/cömertlikleri ve kullanılan kriterler) kendi içlerinde sıralanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yedi seminerden S1 kodlu seminer en başarılı, S2 kodlu seminer en başarısızdır. S1, 213 puan alırken S2, 166 puan almıştır. En cömert jüri J4 ve en katı jüri J2’dir. Araştırma sonuçlarına göre bir öneri: Jürilerin yanlılık nedenlerini daha belirgin olarak ortaya konulabilmesi için çok-yüzeyli Rasch ölçme modeline ilave olarak ölçme araçları kullanılmalıdır.
The aim of the study is to make “Analysis of seminar presentation performances of postgraduate students with many-facet Rasch model”. Survey method was used in research. The study group consisted of seven students who present graduate seminar in Firat University, Faculty of Education Department of Educational Sciences in 2009- 2010 academic year. Five juries observed the seminar presentations of seven students in the study. The surfaces used in researches simultaneously (seminar presentations, severity/leniency of the juries and criteria used) are arranged in respective contexts. The seminar S1 coded was found to be the most successful and seminar coded S2 was found most unsuccessful according to the study conclusions. Most lenient jury is J4 and most severe jury is J2. According to research, a suggestion: Measurement instruments should be used in addition many-facet Rasch measurement model in order to set forth the biases reasons of juries more specifically.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 25 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.