Elektrik enerjisi ve devimsel (kinetik) enerjinin birbirine dönüştürülebilir olması, elektrikli taşıtları geleneksel içten yanmalı motorlu araçlardan ayıran bir doğal olaydır. Elektrik makinaları sayesinde gerçekleşen bu olayda, geleneksel taşıtlarda frenleme ile kampana ve disklerde ısı enerjisine dönüştürülerek çevreye atılan devimsel enerji, elektrikli taşıtlarda elektrik enerjisine dönüştürülerek batarya ve ultrakapasitör sistemleri üzerinde depolanıp tekrar kullanılabilir. Bu olay enerji geri kazanımlı (rejeneratif) frenleme olarak adlandırılır. Enerji geri kazanımlı frenleme, taşıtın toplam verimi ile erimini (menzilini) arttıran bir özelliktir ancak enerjinin depolanabileceği belirli koşullarda mümkündür. Özellikle lokomotif gibi çok büyük devimsel enerjiye sahip raylı taşıtlarda ve vinç gibi yüksek frenleme gücü isteyen aletlerde dinamik frenleme yapıldığı da görülmektedir. Bu yöntemde de yine devimsel enerji elektrik enerjisine dönüştürülür, ancak depolama yerine, bir direnç üzerinden ısı enerjisine çevrilir. Elektrik ile frenleme uygulamalarından biri de, pozitif referansta dönen bir elektrik makinasına tersi yönde dönmesini sağlayacak bir döner alan uygulamaktır. Literatürde ters akımla-gerilimle frenleme ya da “plugging” yöntemi olarak geçmektedir. Bu makale çalışmasında bir elektrikli taşıtın yalnız elektrikli frenleme yöntemleri ile durdurulmasına çalışılmıştır. Yukarıda bahsi geçen frenleme yöntemlerinin sınırları araştırılmış, tüm fren aralığını kapsayabilecek yeni bir elektriksel frenleme algoritması tanımlanmıştır. Yöntem tam elektrikli frenleme (TEF) olarak adlandırılmıştır. Yöntemi gerçeklemek için model tabanlı kontrol yöntemleri kullanılarak bir bulanık mantık kontrolcü geliştirilmiştir. Geliştirilen sistem bir elektrikli motosiklet üzerinde denenerek sonuçlar tartışılmıştır.
Elektrikli frenleme elektrikli araç geri kazanımlı frenleme dinamik frenleme ters akımla frenleme bulanık mantık kontrol model tabanlı kontrol tam elektrikli frenleme
The bi-directional conversion between electrical energy and kinetic energy is the a fundamental natural phenomenon that separates electrical and conventional internal combustion engine (ICE) vehicles. With this conversion, which occurs thanks to electrical machines, kinetic energy; that is converted to heat in the drums or discs of the conventional vehicles and dissipated to environment, can be stored in the batteries and ultra-capacitors and re-used in the electrical vehicles. This is called regenerative braking. Regenerative braking is a method, which increases the total efficiency and range of a vehicle, but it is only possible on certain circumstances where the electrical energy can be stored. Vehicles with very large kinetic energy, especially rail vehicles like locomotives and some equipment that require very large braking power like cranes also utilize dynamic electrical braking. In this method, it is seen that the kinetic energy is converted to electrical energy, but instead of storing, it is converted to heat on some resistor units. Another application of electric braking is to apply a field to rotate an electrical machine in reverse, while it is already rotating on a positive reference. In the literature, this method is called braking with reverse current-voltage or plugging. In this paper, it has been investigated to stop an electric vehicle only with electrical braking methods. The limits of the above mentioned braking methods have been researched; a novel n optimal electrical braking algorithm to cover all braking range is defined. The method is called Full Electrical Braking (FEB). To realize this method, a fuzzy logic based controller is developed, using model based control methods. The developed system has been tested on an electric scooter and the results have been discussed.
Electrical braking electric vehicle regenerative braking dynamic braking plug braking fuzzy logic control model based control full electric braking
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2015 |
Submission Date | January 21, 2015 |
Acceptance Date | May 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.