This study aims to develop a valid and reliable
instrument for assessing 6th grade students’ achievement in Light and Sound
subject. For this purpose, a table of
specifications was prepared in accordance with the learning outcomes, and 24 multiple-choice
and 7 open-ended questions were prepared. Following the expert opinion, 20
multiple-choice and 5 open-ended questions were obtained. The first pilot test
was carried out with 20 students and the questions became more clear and the
duration of testing was decided. The prepared
test was applied to 200 students in the 6th grade of six secondary schools in
Kayseri during the spring semester of 2015-2016 academic year. As a result of item analysis performed with Excel and
SPSS programs, one question was removed from the test and the number of
multiple-choice questions was reduced to 19. The final achievement test
consists of 24 questions, 19 multiple-choice and 5 open-ended questions, in
total. The mean item difficulty and discriminative indexes of the multiple-choice
questions of the final form were 0.64 and 0.60, respectively; and the mean item
difficulty and discriminative indexes of the open-ended questions were 0.53 and
0.66, respectively. Accordingly, 7 of the questions are easy and 17 of them are
of medium difficulty while distinctiveness of the all 24 questions are very well. Additionally, the Cronbach's alpha reliability coefficient of the
multiple-choice questions was found as 0.844. Since the interrater reliability
coefficients calculated for open-ended questions were greater than 0.70, it was
seen that there was a very high, positive and significant relationship between
the raters for all open-ended items. These results show that the developed
achievement test has valid and reliable results to the extent that it can be
used in scientific studies and teachers' evaluation processes.
Bu
çalışmanın amacı 6. sınıf öğrencilerinin “Işık ve Ses” konusundaki başarılarını
ortaya koyacak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesidir. Bu
amaçla kazanımlara uygun olarak bir belirtke tablosu oluşturularak, 24 çoktan
seçmeli ve 7 açık uçlu soru hazırlanmıştır. Uzman görüşünün ardından 20 çoktan
seçmeli ve 5 açık uçlu soru elde edilmiştir. Testin ilk pilot uygulaması 20
öğrenci ile gerçekleştirilerek sorular daha anlaşılır hale getirilmiş ve testin
uygulama süresine karar verilmiştir. Hazırlanan test 2015-2016 öğretim yılının
bahar döneminde Kayseri’de bulunan altı ortaokulun 6. sınıflarında öğrenim
gören 200 öğrenciye uygulanmıştır. Excel ve SPSS programları ile gerçekleştirilen
madde analizi sonucunda bir soru testten çıkarılarak çoktan seçmeli soru sayısı
19’a düşürülmüştür. Son hali verilen başarı testi 19 çoktan seçmeli ve 5 açık
uçlu olmak üzere toplamda 24 sorudan oluşmaktadır. Nihai başarı testinin çoktan
seçmeli sorularının ortalama madde güçlük ve ayırt edicilik indeksleri
sırasıyla 0.64 ve 0.60 olarak, açık uçlu sorularının ortalama madde güçlük ve
ayırt edicilik indeksleri ise sırasıyla 0.53 ve 0.66 olarak hesaplanmıştır. Buna
göre sorulardan 7’si kolay, 17’si orta güçlükte olup, 24 sorunun tamamı çok iyi
ayırt ediciliktedir. Ayrıca, çoktan seçmeli soruların Cronbach alpha güvenirlik
katsayısı 0.844 olarak bulunmuştur. Açık uçlu sorular için hesaplanan puanlayıcılar-arası güvenirlik katsayıları 0.70’ten büyük
olduğundan, bütün
maddeler için puanlayıcılar arasında oldukça yüksek, pozitif yönlü ve anlamlı
bir ilişki olduğu görülmüştür. Bu
sonuçlar, geliştirilen başarı testinin bilimsel çalışmalarda ve öğretmenlerin
değerlendirme süreçlerinde kullanabilecekleri ölçüde geçerli ve güvenilir
sonuçlara sahip olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2019 |
Acceptance Date | October 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |