Bu çalışmada, ilkokul dönemi öğrencilerinin matematiksel modelleme problemlerinin çözümü sürecindeki bilişsel matematiksel modelleme yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın deseni, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Araştırma sürecinde Türkiye’nin güneyinde bulunan, orta sosyo-ekonomik düzeydeki bir ilkokulda öğrenim gören ilkokul üçüncü sınıf düzeyinden dört öğrenci ile odak grup çalışması yapılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı, matematik eğitimi nitel araştırmalarında kullanılan göreve dayalı mülakat (task-based interview) yöntemidir. Bu doğrultuda öğrencilere Adenauer Heykeli (Herget, Jahnke ve Kroll, 2001) ve Hava Durumu (Doerr ve English, 2003) model oluşturma etkinlikleri verilerek bir görev üzerinde çalışmaları sağlanarak, matematiksel modelleme yeterlikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin bilişsel matematiksel modelleme yeterlikleri, Blum ve Borromeo Ferri’nin (2009) çalışmasındaki modelleme süreci kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ilkokul öğrencilerinin özellikle problemi anlama, sadeleştirme, yorumlama ve doğrulama yeterliklerini sergilemede güçlükler yaşadıkları belirlenmiştir. Bununla birlikte bu süreçte dikkat çeken bir diğer bulgu ise öğrencilerin doğrudan problemi çözme eylemine geçme isteğinde bulunmaları ve sistematik bir çözüm yolu geliştiremedikleri ve bir model ortaya koyamadıkları görülmüştür.
Matematiksel modelleme İlkokul dönemi Bilişsel modelleme Matematiksel modelleme yeterliği Model oluşturma etkinliği
In this study, it was aimed to determine the cognitive mathematical modelling competencies of elementary school students in the process of solving mathematical modelling problems. The design of the research was determined as a case study, one of the qualitative research methods. During the research process, a focus group study was conducted with four third grade elementary school students studying in a middle socio-economic school located in the south of Turkey. The data collection tool of the research is the task-based interview method used in qualitative research in mathematics education. In this direction, students were given model eliciting activities of Adenauer Statue and Weather to work on a task and their mathematical modelling competencies were tried to be determined. Students’ cognitive mathematical modelling competencies were analyzed using the modelling process in Blum and Borromeo Ferri’s (2009) study. According to the findings, it was determined that elementary school students had difficulties in demonstrating their competence in understanding, simplifying, interpreting and verifying the problem. However, another remarkable finding in this process was that the students wanted to go directly to the action of solving the problem and they could not develop a systematic solution or put forward a model.
Mathematical modelling Elementary school Cognitive modelling Mathematical modelling competence Model eliciting activity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2023 |
Acceptance Date | January 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |