This research aimed to examine the relationship between teacher candidates' 21st century skills and tendencies in educational philosophy. The research was conducted based on descriptive and correlational survey models, which are among the quantitative research methods. The study was conducted with the voluntary participation of 268 prospective teachers, who were selected through convenience sampling in the fall semester of the 2023-2024 academic year. As a result of the research it was determined that teacher candidates' 21st century skills were at a high level. Result of the analysis also revealed that the prospective teachers had high tendencies in the educational philosophy of progressivism and reconstructionism, and their tendencies in the educational philosophy of essentialism and perennialism were at a medium level. Besides, the results of the research showed that there was a moderately positive significant relationship between the 21st century skill levels of teacher candidates and their progressive and reconstructionist educational philosophy tendencies.
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile eğitim felsefesi eğilimleri arasındaki ilişkinin incelemesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modellerine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 268 öğretmen adayı olşturmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin üst düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda öğretmen adaylarının ilerlemeci ve yeniden kurmacı eğitim felsefesi eğilimlerinin yüksek düzeyde, esasici ve daimici eğitim felsefesi eğilimlerinin ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl beceri düzeyleri ile ilerlemeci ve yeniden kurmacı eğitim felsefesi eğilimleri arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Program Development and Qualifications in Higher Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | September 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 4 |