Countries have been struggling to protect their current welfare and wealth experiencing unpredictable crises in the twenty-first century. These difficulties reveal the importance of directing the right resources to the right goals, increasing the technology and innovation capacity as protecting their reputation in order to gain sustainable competitive advantage for countries. Considering these ideas, the purpose of this study is to reveal the relationship between the reputation and innovation levels of countries and their level of sustainable competition, on the effect of reputation and innovation on sustainable competition. In line with this purpose, the innovation, reputation and sustainable competition scores of 53 countries included in the Country RepTrak report, Global Innovation Index report and The Global Sustainable Competitiveness Index report were consolidated, and then analyzed through the IBM SPSS 24 package program. As a result of the correlation and regression analyses, it has been revealed that the high innovation and reputation levels of the countries increase their sustainable competition levels. Therefore, organizations/countries that want to obtain sustainable competitive advantage are recommended to allocate their resources to build moral and inimitable skills, and reputation management.
21. yüzyılda ülkeler beklenmedik krizler yaşadıkları için refah düzeylerini ve zenginliklerini koruma konusunda güçlük çekmektedir. Bu güçlükler ülkelerin sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmesinde doğru kaynakları doğru hedeflere yönlendirmenin, teknoloji ve yenilik kapasitesini arttırmanın bununla birlikte itibarlarını da korumanın önemini ortaya çıkarmaktadır. Bu düşünceden hareketle, bu çalışmanın amacı, ülkelerin sahip oldukları itibar ve inovasyon düzeyleri ile sürdürülebilir rekabet düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve yine itibar ve inovasyonun sürdürülebilir rekabet üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda, Country RepTrak raporunda, Global Innovation Index raporunda ve The Global Sustainable Competitiveness Index raporunda ortak olarak yer alan 53 ülkeye ait inovasyon, itibar ve sürdürülebilir rekabet skorları konsolide edildikten sonra IBM SPSS 24 paket programı aracılığıyla analize tabi tutulmuştur. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri sonucunda, ülkelerin sahip olduğu yüksek inovasyon ve itibar düzeylerinin sürdürülebilir rekabet düzeylerini de arttırdığı ortaya konulmuştur. Dolayısıyla, sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmek isteyen örgütlerin/ülkelerin kaynaklarını, manevi ve taklit edilemez yetenekler oluşturmaya ve itibar yönetimine ayırmaları önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | October 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.