Although aviation is a sector that has pioneered many changes in solving environmental impacts by using technological arguments, a limited number of studies address employees' behavioral changes towards green practices. Addressing this research gap, the study aims, is to reveal the effect of aviation sector employees' perceptions of green work climate on green behavior and to determine whether green motivation plays a mediating role in this relationship. The sample of the study consists of Turkish civil aviation sector employees (n= 308). Confirmatory factor analysis and multiple regression analysis were conducted to test the model and hypotheses of the study and Jamovi program was used to test mediation effects. Based on the findings of the study, it was determined that organizational and coworkers' perceptions of green climate, which are among the dimensions of green business climate, have a positive effect on employees' green behaviors. In addition, it was observed that green intrinsic motivation has a mediating role in the relationship between business climate perceptions towards both the organization and employees and employees' green behaviors. On the other hand, it was found that green extrinsic motivation did not mediate the relationship between business climate perceptions towards both the organization and employees and employees' green behaviors. The study contributes by providing a source and guide for the development of management and strategies for the sector to reach its 2050 targets. Some limitations and recommendations are presented by making inferences from the research findings.
Havacılık, son teknolojik argümanlar kullanılarak çevresel etkileri çözme noktasında birçok değişimlere öncülük eden bir sektör olsa da çalışanların yeşile yönelik davranışsal değişimlerini ele alan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Bu bulgu eksikliğini doldurmaya odaklanan araştırmanın amacı, havacılık sektörü çalışanlarının yeşil iş iklim algılarının yeşil davranış üzerindeki etkisini ortaya koymak ve bu ilişkide yeşil motivasyonun aracı rolü oynayıp oynamadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Türk sivil havacılık sektöründe farklı departmanlarda görev yapan çalışanlar oluşturmaktadır (n= 308). Söz konusu örneklemden elde edilen verilerle araştırmanın model ve hipotezlerini test etmek için doğrulayıcı faktör analizi ve çoklu regresyon analizi yapılmış, aracı etkilerini test etmek için ise Jamovi programındaki Medmod makrosundan yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, yeşil iş iklimi boyutlarından örgütsel ve iş arkadaşlarının yeşil iklim algılarının çalışanların yeşil davranışları üzerinde pozitif etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, yeşil içsel motivasyonun hem örgüte hem de iş arkadaşlarına yönelik iş iklimi algıları ile çalışanların yeşil davranışları arasındaki ilişkide aracı rolüne sahip olduğu gözlenmiştir. Buna karşın, yeşil dışsal motivasyonun hem örgüte hem de iş arkadaşlarına yönelik iş iklimi algıları ile çalışanların yeşil davranışları arasındaki ilişkide aracı rol oynamadığı saptanmıştır. Bu çalışmanın katkısı, sektörün 2050 hedeflerine ulaşması için yönetim ve stratejilerin geliştirilmesine kaynak ve rehber niteliği taşımasıdır. Araştırma bulgularından çıkarımlar yapılmış, birtakım kısıtlar ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | September 9, 2024 |
Acceptance Date | October 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.