Bu çalışma,
1960’ların sonlarında Türkiye’nin siyasal ve toplumsal hayatında önemli bir
yeri bulunan sosyalist öğrenci hareketinin, Fransa’daki Mayıs ‘68 ayaklanmasını
başlatan öğrenci hareketinden farklı yönlerini ortaya koymayı hedefleyen bir
karşılaştırma denemesidir. Bu iki ülkedeki öğrenci hareketlerinin tarihsel
nedenleri ve hedefleri üzerinde durulduğunda görülmektedir ki, Türkiye’deki
öğrenci hareketinde Fransa’daki öğrenci hareketinde olduğu gibi devlete ve
topluma karşı kategorik bir karşıtlık yoktur. Fransız öğrenciler burjuva
devletine ve tüketim toplumuna başkaldırırken, Türk öğrenciler ülkenin
sorunlarını emperyalizme ve azgelişmişliğe bağlamaktadır. Ayrıca, Türk
öğrenciler, Fransız öğrencilerden farklı olarak, yeni tanıştığı
Marksist-Leninist teoriden beslenmekte, karşı-kültür akımları ve Marksizme
eleştirel yaklaşan teorilerden etkilenmemekte, aksine bu tür yaklaşımlara karşı
olumsuz bir tavır geliştirmektedir. Öğrenci hareketlerinin Fransa’da Mayıs ‘68
süresince hayatı felç eden genel grev ve Türkiye’de yeni gelişmekte olan işçi
hareketiyle ilişkisi üzerinde de durulmuş ve Türkiye’de Fransa’daki kadar güçlü
bir işçi hareketi bulunmadığı için öğrencilerin genç aydınlar olarak,
kendilerini işçilere sınıf bilinci kazanmaları ve örgütlenmeleri için yardımcı
olmakla yükümlü gördüğü ortaya konmuştur.
This study is a comparison essay aimed at explaining
differences of socialist student movement which played a significant role in
political and social life of Turkey in the late 1960s from French student
movement which pioneered May ‘68. When was focused on historical reasons and
targets of student movements in this countries, it is seen that Turkish student
movement wasn’t against state and society as distinct from French student
movement. Turkish students attributed Turkey’s problems to imperialism and
underdevelopment whereas French students rebelled against the bourgeois state
and consumer society. Also, Turkish students impressed by Marxist-Leninist
theory which had just started teaching and weren’t affected by counter-culture
movements and critics of Marxism, on the contrary, reacted to these kinds of
approaches as distinct from French students. It has been focused on
relationships between student movements and crippling general strike during the
May ‘68 in France and newly emerged Turkish labor movement. It has been
indicated that Turkish students felt obliged to help labors for gaining class
consciousness and organising because of there weren’t labor movement in Turkey
as strong as French labor movement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 34 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.