In today's economic
dominance of globalization, trade cannot be considered independently of
logistics. It is only through advanced transportation networks that these three
factors can be brought together in a common place by circulating the raw
material, production, consumption triangle around thousands of kilometers. The
main factor of transportation and the main unifying agent of transportation
networks is maritime transportation. Ports are located at the beginning and end
of these logistics activities. This added value created by the harbors also
decided on the distribution of today's Western European population. The inland
waterway transportation is more economical when viewed commercially. The
products that are transported by ship on the River Rhine, and the people who cannot
be ignorant of the trade, have significantly increased the population and
population density in the region in the last hundred years. When we examine
Turkey's province of Tekirdağ, we see a very high population growth rate
compared to the rest of the country. When we look at the distribution of the
population in the city, a higher population is seen in the regions near the
port. These assessments will directly affect the amount of regional development
and the impact of the port on this development. In the study, the Rhine River
in the Netherlands was firstly evaluated in terms of macro, and then the effect
of the port activities of Tekirdağ province on the regional development was
investigated.
Küreselleşmenin ekonomik hâkimiyetinde olan günümüzde
ticaret lojistikten bağımsız olarak düşünülemez. Hammadde, üretim, tüketim
üçgeninin binlerce kilometreyi bulabilen çevresinde dolanarak bu üç faktörün
ortak bir noktada buluşturulması ancak ve ancak gelişmiş taşımacılık ağlarıyla
mümkündür. Taşımacılığın ana faktörü ve taşımacılık ağlarının temel
birleştiricisi ise denizyolu taşımacılığıdır. Bu lojistik faaliyetlerinin
başlangıç ve bitiş noktasında limanlar yer almaktadır. Limanların yarattığı bu
artı değer günümüz Batı Avrupa nüfusunun dağılımına da karar vermiştir. İç
suyolu taşımacılığı daha ekonomik olduğu için tercih edilen Ren Nehri’nde
gemilerle taşınan ürünlere ve ticari güce kayıtsız kalamayan halk, son yüz
yıllık süreç içerisinde bölgede bulunan nüfusu ve nüfus yoğunluğunu ciddi
düzeyde arttırmıştır. Türkiye’nin Tekirdağ ili incelediğinde ülkenin geri
kalanına oranla oldukça yüksek bir nüfus artış oranı görülmektedir. Şehirde
bulunan nüfusun dağılımına bakıldığında ise limana yakın ilçelerde daha yüksek
bir nüfus görülmektedir. Çalışmada öncelikle
makro açıdan Hollanda’daki Ren Nehri değerlendirilmiş olup, sonrasında Tekirdağ
ilinin liman faaliyetlerinin bölgesel kalkınmaya olan etkisi araştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 35 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.