Son yıllarda geçici koruma statüsündekiler önemli bir problem haline gelmiştir. Geçici koruma statüsündekilerin topraklarını terk etme nedenleri arasında savaşlar birinci sıradadır. Suriye ve Irak’ta çıkan savaşlardan dolayı büyük bir göç dalgasıyla insanlar evlerini terk etmek zorunda kalmış ve geçici koruma statüsü konumunda yer almışlardır. Ortadoğu ülkelerine ve Avrupa’ya geçici koruma statüsündekilerin akını olması birçok sosyolojik problemi beraberinde getirmiştir.
2011 yılında Suriye’deki iç savaştan dolayı üç milyona yakın insan Türkiye’ye göç etmiştir. Suriyelilerin önemli bir bölümü güvenlik nedeniyle ülkelerinden ayrılmışlardır. Kamplarda kalan geçici koruma statüsündekilere çeşitli imkânlar sunulurken, kayıt dışı olanlar bu hizmetlerden yararlanamamaktadır. Bu açıdan geçici koruma statüsündeki bireyleri önce acil yardım ve daha sonra ise rehabilitasyon hizmetleriyle desteklemek gerekmektedir. Göçle gelen Suriyeli nüfusunun yarısından çoğunu çocuklar oluşturmaktadır. Çocuklar için sığınma sürecinin oldukça zor olduğu söylenebilir. Özellikle kendi ülkelerinden farklı bir çevrede bulunmaları uyum sorununu da beraberinde getirmektedir. Geçici koruma statüsündeki çocuklar için zorunlu olarak göç ettikleri ülkedeki önemli hususlardan birisi eğitimdir.
Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin 22. Maddesinde göçmen çocukların eğitimi hakkından açıkça söz edilmiştir ve bu madde özellikle çocukların eğitimi için taraf devletlere yükümlülükler yükler. Geçici koruma statüsündekilere temel eğitim konusunda yurttaşlara sağlanan olanakların aynının sağlanması öngörülmüştür. Bu çalışmada Suriyeli çocukların toplumsal uyum hususlarına ilişkin sorunlar Burdur örneği üzerinden değerlendirilmiştir.
Göç Geçici koruma statüsü Suriyeli çocuklar Sığınmacı Eğitim Migration Temporary Protection Status Syrian Children Asylum Education.
Immigrants who come from Syria to Turkey due to civil war which is the definition of immigrants with temporary protection status has become an important issue in recent years. Almost three million and five hundred people immigrated to Turkey in 2011, especially due to the civil war in Syria. Half of the immigrants whom are children firstly need aid and rehabilitation. Especially in Turkey, which has become a center with the recent immigration waves, children are the important factors in discussions of social cohesion, common life and harmony. In this study, interviews were conducted with 8 children, 15 teachers and 6 social workers through semi-structured interview forms in Burdur, one of the satellite cities, in order to determine what the social cohesion problems faced with in education of Syrian children. According to the results of the research, it is understood that the main problem found is the language problem, which also affects the academic success of children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |