Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hacettepe Üniversitesi’nde Tıpta Uzmanlık Öğrencilerinin Klinik Eğitim Ortamlarına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 29 Sayı: 1, 44 - 53, 26.02.2020
https://doi.org/10.17942/sted.617927

Öz

Özet



Giriş: Eğitim süreçlerinin
neredeyse tamamını hastaneden geçiren tıpta uzmanlık öğrencileri için eğitim
ortamlarının öğrenmeye çok büyük katkısı vardır. İyi bir eğitim ortamında, hizmet
sunumu için yapılan hasta odaklı tıbbi uygulamalar da eğitim fırsatına dönüşebilir.



Amaç: Bu araştırmada Hacettepe
Üniversitesi’nde mezuniyet sonrası tıpta uzmanlık eğitimi alan araştırma
görevlilerinin içinde bulundukları kinik eğitim ortamı ile ilgili algıları ve
bu algıların çeşitli değişkenlerle ilişkisinin ortaya koyulması
amaçlanmıştır. 



Gereç-Yöntem: Hacetepe
Üniversitesi cerrahi ve dahili bilimler araştırma görevlileri çalışmaya dahil
edilmiştir. Katılımcıların demografik bilgilerinin alınmasının yanısıra Mezuniyet
Sonrası Hastane Eğitim Ortamı Ölçeği–MSHEOÖ uygulanmıştır. Ölçek puanlarının
bazı değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir.



Bulgular: Çalışmamıza 28 klinik anabilim
dalından 212 kişi katılmıştır. Araştırma görevlilerinin neredeyse yarısı,
alanda edindikleri bilgiyi kıdemli araştırma görevlilerinden edindiğini
belirtmiştir. Kıdemin, çalışılan branşın, hizmet yoğunluğunun klinik eğitim
ortamı algısında etkisi olduğu izlenmiştir.



Sonuç: Klinik eğitim ortamları
iyi hekimler yetiştirmede oldukça değerlidir. Hangi faktörlerin klinik eğitim ortamı algısına etkisi olduğunu
ortaya çıkaracak çalışmalar yapılmalıdır. Eğitim ortamları düzenlenirken araştırma
görevlilerinin çalışma şartları, akademik beklentileri, psikososyal gereksinimler
gibi konular da gözönünde bulundurulmalı, sunulan hasta hizmeti eğitim
fırsatına dönüştürülmelidir.










Introduction: For residents who spend almost
all of their education in hospital, educational environments have a great
contribution to learning. In a positive educational atmosphere, patient centered
medical practices can become service learning opportunities.



Objective: In this study, it was aimed
to reveal the perceptions of the residents at Hacettepe University about their clinical
education environment and relationship with various variables.



Materials and Methods: Surgical and
internal sciences residents were included in the study. The demographic
information questionnaire and Postgraduate Hospital Educational Environment
Measure (PHEEM) questionnaire were used as data collection instruments. The
relationship between the PHEEM scores and some variables was analyzed.



Results: 212 participants from 28
clinical departments participated in the study. Almost half of the residents stated
that they have learned clinical knowledge from senior residents. Seniority, clinical
department and patient service load are some factors that have an impact in the
perception of educational environment.



Conclusion: Clinical education
environments are valuable in educating qualified physicians. Studies should be
conducted to determine which factors influence the perception of clinical
educational environment. While organizing educational environments, issues such
as working conditions, academic expectations and psychosocial needs of research
assistants should be taken into consideration and the service provided should
be transformed into educational opportunities.



Kaynakça

  • World Federation For Medical Education. The Edinburgh Declaration. Lancet 1988;2:464.
  • Koutsogiannou, P., Dimoliatis, I. D., Mavridis, D., Bellos, S., Karathanos, V., & Jelastopulu, E. Validation of the Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM) in a sample of 731 Greek residents. BMC research notes 2015;8(1):734.
  • Basic Medical Education WFME Global Standards For Quality Improvement in The 2015 Revision. World Federation of Medical Education. Accessed September 9, 2019, at https://wfme.org/standards/bme/
  • Harden, R. M. Trends and the future of postgraduate medical education. Emerg Med J. 2006;23(10):798–802.
  • Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi (TUKMOS). Accessed September 9, 2019, at https://tuk.saglik.gov.tr/
  • Çiçek, C. Ve Terzi, C. Tıpta Uzmanlık Eğitimi (İzmir Ölçekli Araştırma ve Karşılaştırma Sonuçları). Ankara: Türk Tabipler Birliği Yayınları; 2006
  • Spencer, J. Learning and teaching in the clinical environment. BMJ 2003;326(7389):591-594.
  • Roff, S., ve McAleer, S. 'What is Educational Climate? Medical Teacher 2001;23(4):333-334.
  • Chambers, R., & Wall, D. Trade news-Reviews-Teaching made easy-A manual for health professionals. British Dental Journal 2000;188(11),638.
  • Mohanna, K., Cottrell, E., Chambers, R., & Wall, D. Teaching made easy: a manual for health professionals. 3rd edition. Radcliffe Publishing;2011.
  • Clapham, M., Wall, D., & Batchelor, A. Educational environment in intensive care medicine use of Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM). Medical Teacher 2007;29(6):184-191.
  • Chan, D. S. Validation of the clinical learning environment inventory. Western Journal of Nursing Research 2003;25(5),519-532.
  • Harden RM. Educational Environment. A practical guide for medical teachers. 4th Edition. Elsevier; 2011:392-99.
  • Cross, V., Hicks, C., Parle, J., & Field, S. Perceptions of the learning environment in higher specialist training of doctors: implications for recruitment and retention. Medical education 2006;40(2):121-128.
  • Durning, S. J., & Artino, A. R. Situativity theory: A perspective on how participants and the environment can interact: AMEE Guide No. 52. Medical Teacher 2011;33(3),188-199.
  • Auret, K. A., Skinner, L., Sinclair, C., & Evans, S. Formal assessment of the educational environment experienced by interns placed in rural hospitals in Western Australia. Rural & Remote Health 2013;13(4).
  • Al-Mohaimeed, A. Perceptions of the educational environment of a new medical school, Saudi Arabia. International journal of health sciences 2013;7(2):150.
  • Flaherty, G. T., Connolly, R., & O’Brien, T. Measurement of the postgraduate educational environment of junior doctors training in medicine at an Irish university teaching hospital. Irish Journal of Medical Science 2016;185(3),565-571.
  • Yousaf, M. J., Yasmeen, R., Khan, M. A., & Qamar, K. Perceptions of post-graduate residents regarding clinical educational environment by using the post graduate hospital education environment measure (PHEEM) inventory. Pakistan Armed Forces Medical Journal 2017;(6):914-918.
  • Maudsley, R. F. (2001). Role models and the learning environment: essential elements in effective medical education. Academic Medicine 76(5),432-434.
  • Soemantri, D., Herrera, C., & Riquelme, A. (2010). Measuring the educational environment in health professions studies: a systematic review. Medical Teacher 2010; 32(12):947-952.
  • Akpınar F, Borlu A, Şarlı M, Balcı E., Horoz D., Gün İ., Öztürk Y. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi’nde ihtisas yapan asistanların yaşam biçimleri ve karşılaştıkları sorunlar. TAF Preventetive Medicine Bulletin 2008;7(4):311-316.
  • Tan, M. N., Özçakar, N., ve Kartal, M. Asistan hekimlerin tıpta uzmanlık eğitimi kapsamında mesleki memnuniyetleri ve yaşam koşulları ile ilişkisi. Marmara Medical Journal 2012;25:20-5
  • Çıtak, N., & Altaş, Ö. Türkiye’deki göğüs cerrahisi ve kalp ve damar cerrahisi uzmanlık öğrencisi gözü ile tıpta uzmanlık eğitimi ve eğitim veren kurumlardaki durum. Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Dergisi 2012;20(4):826-834.
  • Genn, J. M. Amee medical education guide no. 23 (part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education a unifying perspective. Medical Teacher 2001;23(4):337-344.
  • Balcıoğlu, H. Tıpta Uzmanlık Öğrencilerinin Eğitim Ortamı Algılamaları ve Buna Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi [yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara: Üniversitesi; 2008.
  • Abeje, Y., Getinet, T., Bekele, D., & Tadesse, M. Evaluation Of The Learning Environment For Residency Training In St. Paul’s Hospital Millennium Medical College, Ethiopian Medical Journal 2018;56,1
  • Sheikh, S., Kumari, B., Obaid, M., & Khalid, N. Assessment of postgraduate educational environment in public and private hospitals of Karachi. Journal of Pakistan Medical Association 2017;67:171-77.
  • Mahendran, R., Broekman, B., Wong, J. C., Lai, Y. M., & Kua, E. H. The educational environment: Comparisons of the British and American postgraduate psychiatry training programmes in an Asian setting. Medical Teacher 2013;35(11):959-961.
  • Aalam, A., Zocchi, M., Alyami, K., Shalabi, A., Bakhsh, A., Alsufyani, A.,Sabbagh A., Alshahrani M. & Pines, J. M. Perceptions of emergency medicine residents on the quality of residency training in the United States and Saudi Arabia. World Journal Of Emergency Medicine 2018;9(1):5.
  • Alhussain, A. S., AlMalki, R. S., AlAbdulqader, M., AlAjmi, T., & AlRuwaily, A. Postgraduate Hospital Educational Environment Measure in Urology Program in Saudi Arabia. Egyptian Journal of Hospital Medicine 2018;70(9).
  • Binsaleh, S., Babaeer, A., Alkhayal, A., & Madbouly, K. Evaluation of the learning environment of urology residency training using the postgraduate hospital educational environment measure inventory. Advances in Medical Education And Practice 2015;6:271.
  • Vieira, J. E. The postgraduate hospital educational environment measure (PHEEM) questionnaire identifies quality of instruction as a key factor predicting academic achievement. Clinics 2008;63(6):741-746.
  • Anderson, K., Haesler, E., Stubbs, A., & Molinari, K. Comparing general practice and hospital rotations. The Clinical Teacher 2015;12(1):8-13.
  • Al-Marshad, S. & Alotaibi, G. Evaluation of Clinical Educational Environment at King Fahad Hospital of Dammam University Using the Postgraduate Hospital Education Environment
  • Roff, S., McAleer, S. and Skinner, A. Development And Validation Of An Instrument To Measure The Postgraduate Clinical Learning And Teaching Educational Environment For Hospital-Based Junior Doctors In The UK. Medical Teacher 2005;27:326–331.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Sevim Bürge Çiftçi Atılgan 0000-0002-2800-4957

Gülşen Taşdelen Teker 0000-0003-3434-4373

Barış Sezer 0000-0002-3436-1758

Metin Yeşiltepe 0000-0002-0456-3332

Orhan Odabaşı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Çiftçi Atılgan SB, Taşdelen Teker G, Sezer B, Yeşiltepe M, Odabaşı O. Hacettepe Üniversitesi’nde Tıpta Uzmanlık Öğrencilerinin Klinik Eğitim Ortamlarına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi. STED. 2020;29(1):44-53.