Sosyal ilgi kavramı kişinin toplumsallık duygusunu ifade ederken aynı zamanda kişinin toplumsal faydayı gözetmesi olarak ele alınmaktadır. Özellikle üniversite öğrencileri içinde bulundukları gelişim dönemi ve toplum içerisinde yer edinme çabaları açısından sosyal ilgi kavramı önem arz etmektedir. Dolayısıyla üniversite öğrencilerinin sosyal ilgi düzeylerini etkileyebileceği düşünülen faktörlerin araştırılması faydalı olacaktır. Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal ilgi düzeyleri üzerinde algılanan anne-baba tutumlarının ve benlik saygısının etkisini araştırmaktır. Ayrıca bu araştırmada benlik saygısının anne-baba tutumları ve sosyal ilgi arasındaki ilişkide aracı rolü de araştırılmıştır. Bu çalışmaya 438 gönüllü üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler Demografik Bilgi Formu, Toplumsal İlgi Ölçeği, Algılanan Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Rosenberg Benlik Saygısı ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma hipotez modeli yol analizi ile test edilmiştir ve araştırmada yeniden örnekleme yöntemi (bootstrapping) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre benlik saygısı demokratik anne-baba tutumunun sosyal ilgi üzerindeki etkisinde kısmi, otoriter anne-baba tutumunun sosyal ilgi üzerindeki etkisinde ise tam aracı rol oynamıştır. Koruyucu anne-baba tutumunun sosyal ilgi üzerindeki doğrudan ya da dolaylı olarak bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Elde edilen veriler kuramsal çerçeve ve alanyazındaki çalışmalar açısından tartışılmış ve ilerideki araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Social interest refers to the individual's sense of community and social benefit. Especially for university students, social interest is important in terms of their developmental period and their efforts to gain a place in society. Therefore, it would be helpful to investigate the factors potentially affecting the social interest levels of university students. This study aimed to investigate the effects of perceived parental attitudes and self-esteem on social interest levels in university students. In addition, this study aimed to examine the mediating roles of self-esteem on the relationship between parental attitudes and social interest. The participants included 438 volunteer university students. The data were collected using the Demographic Information Form, Social Interest Index, Parental Attitude Scale, and Rosenberg Self-Esteem Scale. The hypothesis model was tested using path analysis and bootstrapping method. The results showed that self-esteem partially mediated the effect of democratic attitude on social interest and fully mediated the effects of authoritarian attitude on social interest. The results also revealed that the protective attitude did not have a direct or indirect effect on social interest. The results were discussed along with the theoretical framework and previous findings, and suggestions for future research were presented.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/