Teaching Principles and Methods is an important course regarding the quality of teacher education which enables pre-service teachers to gain knowledge and skills about teaching. Through this course, learning outcomes, the roles and activities of teachers and students are clearly defined. Besides, it enables teachers to follow a planned and goal oriented pedagogical path. In this study, pre-service teachers' perceptions of Teaching Principles and Methods course were examined through the metaphors. A phenomenological research design is used in this research. The participants were selected through criterion sampling. In this respect, pre-service teacher enroll the Teaching Principles and Methods Course was considered as a criterion in the fall semester of 2018–2019 academic year. Thus, 117 pre-service teachers from the second year of Basic Education Department participated in the study. Pre-service teachers were asked to respond to the phrase "Teaching Principles and Methods are similar to …. because this is like …..". Thus, pre-service teachers produced variety of metaphors to explain the Principles and Methods Course. Findings obtained from this research revealed that three main categories were emerged through the data analysis. They were named as: The Function of Teaching Principles and Methods Course, The Structure of Teaching Principles and Methods, and the Importance of Teaching Principles and Methods Course
Öğretim ilke ve yöntemleri dersi öğretmen adayının öğretim sürecinde neye, nasıl rehber olması gerektiği konusunda onlara bilgi ve beceri edinimini sağlayan önemli bir derstir. Bu ders aracılığı ile öğrenme çıktıları, öğretmen ve öğrencinin rolleri ve etkinlikler açıkça tanımlanarak planlı ve amaca yönelik bir pedagojik yol izlenmektedir. Bu araştırmada, öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma olgubilim ile desenlenmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu doğrultuda, öğretmen adaylarının, öğretim ilke ve yöntemleri dersini alıyor olmaları ölçüt olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 2018–2019 akademik yılı güz yarıyılında, Temel Eğitim Bölümü ikinci sınıfında öğrenim gören 117 öğretmen adayı katılmıştır. Adaylardan “Öğretim ilke ve yöntemleri dersi ….. benzer. Çünkü…..” ifadesine yanıt vermeleri istenmiştir. Öğretmen adayları öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin 72 farklı metafor üretmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, sınıf öğretmeni ve okul öncesi öğretmeni adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri dersine ilişkin algılarını öğretim ilke ve yöntemleri dersi’nin işlevi, öğretim ilke ve yöntemleri dersinin yapısı ve öğretim ilke ve yöntemleri dersinin önemi olmak üzere üç ana kategoride ele aldıklarını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/