Amaç: Bu araştırmada, ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi kapsamında kaynakları kullanma becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem ve Araçlar: Araştırma nicel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Tarama modeli kullanılan araştırmanın çalışma evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ilinde öğrenim gören, ilkokul 3. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya, 3. sınıfta öğrenim gören 1160 öğrenci katılmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Çocuklar İçin Kaynakları Kullanma Becerileri Ölçeği [ÇİKKBÖ] ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, parametrik testlerle analiz edilmiştir.
Sonuçlar: Araştırma sonucunda öğrencilerin, kaynakları kullanma becerilerini her zaman yeterli buldukları ve bu becerilerin çeşitli boyutlarda cinsiyet, kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi, baba mesleği, anne mesleği, bir doğa gezisine katılma, bir tarihi mekânı ziyaret etme değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Hayat bilgisi dersini sevme düzeyi ve kumbara kullanma sıklığı değişkenleri ile kaynakları kullanma becerileri arasında düşük düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda program geliştiricilere yönelik olarak 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının da (HBDÖP) 2009 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (HBDÖP) gibi kaynakları kullanma becerileri açısından daha ayrıntılı olarak güncellenmesi önerilmiştir.
Purpose: The present study, aimed to examine 3rd grade primary school students’ skills to use resources within the scope of Life Studies course.
Method and Materials: The research was carried out using the quantitative research method using the descriptive survey model. The population of the study consisted of 3rd grade primary school students in Diyarbakır province in the 2021-2022 academic year, in parallel with the survey model. The study included a total of 1160 3rd grade students. Personal information form and Children’s Resource Utilization Skills Scale (CRKSRS) were used to collect data. The data obtained were
analyzed using parametric tests.
Results: As a result of the research, it was found that the students always found their resource utilization skills sufficient and that these skills showed significant differences in different dimensions in terms of gender, number of siblings, mother’s education level, father’s occupation, mother’s occupation, participation in a nature trip, visiting a historical place. It was observed that there was a low level and positive relationship between the level of liking the life studies course, and the frequency of using piggy bank variables and skills of using resources. As a result of the research, it was suggested for curriculum developers that the 2018 Life Science Course Curriculum (LSSC) should be updated in more detail in terms of resource utilization skills like the 2009 LSSC.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | September 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.