Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Etkileşimli Defter Deneyimleri

Year 2022, Volume: 20 Issue: 3, 866 - 887, 29.12.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1138368

Abstract

Bu araştırma ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde etkileşimli defter kullanımına ilişkin deneyimlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırma deseninde eylem araştırması olarak yürütülmüştür. Araştırma Edirne’de bir devlet okulunda, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle 25 öğrenci ile bireysel ve yüz yüze olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları; öğrencilerin Türkçe dersinde etkileşimli defter kullanımından hoşlandıklarını, defterin derse olan ilgiyi arttırdığını, öğrencilerin konuları daha iyi anladıklarını ifade ettiklerini ortaya koymuştur. Araştırmaya katılan 25 öğrencinin tamamı etkileşimli Türkçe defter kullanımına devam edilmesini istemiştir. Defterin bir ürüne dönüşerek öğrenciler tarafından saklanacağı, konu tekrarı yapacakları, çalışmalarından bir hatıra olduğu tespitleri ile defterin bittikten sonra 25 öğrencinin tamamının etkileşimli defter kullanımına değer verdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciler etkileşimli defter kullanırken problem yaşamadıklarını, defterde değiştirmek istedikleri bir çalışma olmadığını dile getirmiş, etkileşimli defter kullanımının kolay olduğunu belirtmişlerdir. Etkileşimli Türkçe defterinde öğrencilerin en çok ilgilerini çeken bölümün ham bilginin ürüne dönüştürüldüğü defterin sol kısmı olduğu tespit edilmiştir. Bu kısımda konular işlenirken öğrenci ve materyal arasında ortaya çıkan etkileşim somutlaştırılmayı sağladığından yaratıcılığı geliştirmiş, öğrencinin defter kullanıma olumlu bakış açısı kazanmasını sağlamıştır.

References

  • Abaslı, K. & Polat, Ş. (2019). Duygusal özerklik ve öğrenci yılmazlığı arasındaki ilişkilerin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-15. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.01.001
  • Andreass, B. (2011). Origami art as a means of facilitating learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 11, 7–11. https://core.ac.uk/download/pdf/82644879.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 143-154. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/32151 sayfasından erişilmiştir.
  • Bada, O. S. & Olesegun, S. B. (2015). Constructivism learning theory: a paradigm for teaching and learning. Journal of Research & Method in Education, 6(5), 66-70.
  • Batdı, V. (2014). Etkinlik temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi. e-International Journal of Educational Research, 5(3), 39-55.
  • Berkant, H. G. & Burun, Z. (2021). Öğretmenlerin yaratıcılığı destekleme durumları ile öğrencilerin yazma özerkliklerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 427-446. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1676864 sayfasından erişilmiştir.
  • Braxton, E. (2010). The implementation of interactive science notebooks and the effect it has on students writing. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Brown, D. (2018). The effect of the use of ınteractive notebooks on 9th grade student achievement. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. b.). Pegem Akademi.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. & Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 155-185.
  • Demir, C. & Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, IX(2), 182-184.
  • Endacott, J. (2007). Interactive notebooks: helping to meet the needs of middle school students. Social Studies Research and Practice, 2(1), 129-137.
  • Erdamar, G. & Barası, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. TEBD, 19(1), 312-342. https://doi.org/10.37217/tebd.868788
  • Gömleksiz, M. N. & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1-21.
  • Gürsel, F. G. & Akçay, B. (2021). Üstbilişe dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin üstbiliş farkındalıkları ve tutumlarına etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 900-925.
  • Jaladanki, V. S. & Bhattacharya, K. (2015). Interactive Notebook: Arts-based approach to physics instruction. Creative Approaches to Research, 8(2), 32-45.
  • Johnson, S. M. (2013). What is the impact of interactıve scıence notebooks on student success in science? (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Kansızoğlu, H. B. & Sulak, S. E. (2019). Öğrenci merkezli dil bilgisi öğretim uygulamalarının öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 958-980.
  • Kavak, N. & Köseoğlu, F. (2007). Yapılandırıcı öğrenme yaklaşımına dayalı rol oynama öğretim yönteminin avantaj ve dezavantajları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 309-325.
  • Koç, G. & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan yapılandırmacılığa: eğitimde yeni bir paradigma. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Lauterbach, R. M. (2016). Implementing interactive science notebooks into 6th grade classrooms. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Mallozzi, F. N. (2013). The effects of using interactive student notebooks and specific written feedback on seventh grade students’ science process skills. Electronic Journal of Science Education, 17(3), 1-24.
  • Marcarelli, K. (2010). Teaching science with interactive notebooks. United Kingdom: Corvin.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2021). Nitel veri analizi (S. Akbaba-Altun & A. Ersoy, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, D., Oyama, M., Pearcec, D. R. & Kitano, Y. (2020). Plurilingual education and pedagogical plurilanguaging in an elementary school in Japan: A perspectival origami for better learning. Journal of Multilingual Theories and Practices, 1(2), 243–265. https://doi.org/10.1558/jmtp.17783
  • Morton, J. L. (2017). Promoting inquıry-learning through the use of interactive science notebooks in seventh grade life science. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Soto, R. M. (2017). Implementing interactıve science notebooks with English language learner. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Tezcan, H. & Erçoklu, H. F. (2010). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış kavramaların giderilmesindeki etkileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 201-225.
  • Tok, H. (2011). Otonom öğrenme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 54-64.
  • Tuğrul, B. & Kavici, M. (2002). Kağıt katlama sanatı origami ve öğrenme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(11), 1-17.
  • Uysal, Ö. (2021). Proje tabanlı öğrenme ile kazanılan 21. yüzyıl becerilerine yönelik bir nitel araştırma. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 4(2), 85-110.
  • Waldman, C. & Crippen, K. J. (2009). Integrating interactive notebooks: a daily learning cycle to empower students for science. The Science Teacher, 76(1), 51-55.
  • Wilson, K. E. (2015). The impact of interactive science notebooks on middle school students. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Williams, K. G., Dibella, K. S., Bruner, G. & Baker, L. (2016). Interactive student notebooks and higher education: an investigation of pre-service teachers’ comprehension of literacy and assessment, Valley International Journals, 3(6), 2179-2184.
  • Wist, C. C. (2006). Putting it all together; understanding the research behind ınteractive notebooks. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Yaylak, E. (2020). Etkileşimli sosyal bilgiler defteri (ESBD) uygulamasına ilişkin bir durum çalışması. Eğitim ve Bilim, 45(204), 65-89.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yi, P. L. (2012). Using interactive science notebooks. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Young, J. (2003). Science interactive notebooks in the classroom. Science Scope 26(4), 44-47.
  • Yurdakul, C. (2016). Özerk öğrenme ve yaşam boyu öğrenme arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.

Elemantary School Fourth Graders’ Interactive Notebook Experience

Year 2022, Volume: 20 Issue: 3, 866 - 887, 29.12.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1138368

Abstract

This paper aims to reveal the fourth graders’ experiences of interactive notebook practice used in elementary school Turkish classes. The study was carried out as action research in qualitative research design. The research was carried out in a public school in Edirne with 25 students selected with convenience sampling method through individual and face-to-face semi-structured interviews. The data were analysed by content analysis. The results demonstrated that students enjoyed the interactive notebook, the notebook increased interest in Turkish classes, and the students understood the subjects better due to using the interactive notebook. It was concluded that it was an implementation that should continue in Turkish classes, that notebooks were turned into products which could be preserved by students and through which students could revise what they had learnt. The students said that they did not have any problems using interactive notebooks, and that they did not have parts that they wanted to change in their notebooks, and they also found the implementation easy and simple. The part that attracted their interest the most in interactive Turkish notebook implementation was the left-hand side of their notebooks- the place where raw knowledge was turned into a product. The part developed meaning and creativity and helped students to gain positive perspectives because making subjects interactive enabled them to concretize the subjects.

References

  • Abaslı, K. & Polat, Ş. (2019). Duygusal özerklik ve öğrenci yılmazlığı arasındaki ilişkilerin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-15. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.01.001
  • Andreass, B. (2011). Origami art as a means of facilitating learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 11, 7–11. https://core.ac.uk/download/pdf/82644879.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 143-154. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/32151 sayfasından erişilmiştir.
  • Bada, O. S. & Olesegun, S. B. (2015). Constructivism learning theory: a paradigm for teaching and learning. Journal of Research & Method in Education, 6(5), 66-70.
  • Batdı, V. (2014). Etkinlik temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi. e-International Journal of Educational Research, 5(3), 39-55.
  • Berkant, H. G. & Burun, Z. (2021). Öğretmenlerin yaratıcılığı destekleme durumları ile öğrencilerin yazma özerkliklerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 427-446. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1676864 sayfasından erişilmiştir.
  • Braxton, E. (2010). The implementation of interactive science notebooks and the effect it has on students writing. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Brown, D. (2018). The effect of the use of ınteractive notebooks on 9th grade student achievement. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. b.). Pegem Akademi.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. & Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 155-185.
  • Demir, C. & Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, IX(2), 182-184.
  • Endacott, J. (2007). Interactive notebooks: helping to meet the needs of middle school students. Social Studies Research and Practice, 2(1), 129-137.
  • Erdamar, G. & Barası, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. TEBD, 19(1), 312-342. https://doi.org/10.37217/tebd.868788
  • Gömleksiz, M. N. & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1-21.
  • Gürsel, F. G. & Akçay, B. (2021). Üstbilişe dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin üstbiliş farkındalıkları ve tutumlarına etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 900-925.
  • Jaladanki, V. S. & Bhattacharya, K. (2015). Interactive Notebook: Arts-based approach to physics instruction. Creative Approaches to Research, 8(2), 32-45.
  • Johnson, S. M. (2013). What is the impact of interactıve scıence notebooks on student success in science? (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Kansızoğlu, H. B. & Sulak, S. E. (2019). Öğrenci merkezli dil bilgisi öğretim uygulamalarının öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 958-980.
  • Kavak, N. & Köseoğlu, F. (2007). Yapılandırıcı öğrenme yaklaşımına dayalı rol oynama öğretim yönteminin avantaj ve dezavantajları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 309-325.
  • Koç, G. & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan yapılandırmacılığa: eğitimde yeni bir paradigma. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Lauterbach, R. M. (2016). Implementing interactive science notebooks into 6th grade classrooms. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Mallozzi, F. N. (2013). The effects of using interactive student notebooks and specific written feedback on seventh grade students’ science process skills. Electronic Journal of Science Education, 17(3), 1-24.
  • Marcarelli, K. (2010). Teaching science with interactive notebooks. United Kingdom: Corvin.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2021). Nitel veri analizi (S. Akbaba-Altun & A. Ersoy, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, D., Oyama, M., Pearcec, D. R. & Kitano, Y. (2020). Plurilingual education and pedagogical plurilanguaging in an elementary school in Japan: A perspectival origami for better learning. Journal of Multilingual Theories and Practices, 1(2), 243–265. https://doi.org/10.1558/jmtp.17783
  • Morton, J. L. (2017). Promoting inquıry-learning through the use of interactive science notebooks in seventh grade life science. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Soto, R. M. (2017). Implementing interactıve science notebooks with English language learner. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Tezcan, H. & Erçoklu, H. F. (2010). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış kavramaların giderilmesindeki etkileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 201-225.
  • Tok, H. (2011). Otonom öğrenme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 54-64.
  • Tuğrul, B. & Kavici, M. (2002). Kağıt katlama sanatı origami ve öğrenme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(11), 1-17.
  • Uysal, Ö. (2021). Proje tabanlı öğrenme ile kazanılan 21. yüzyıl becerilerine yönelik bir nitel araştırma. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 4(2), 85-110.
  • Waldman, C. & Crippen, K. J. (2009). Integrating interactive notebooks: a daily learning cycle to empower students for science. The Science Teacher, 76(1), 51-55.
  • Wilson, K. E. (2015). The impact of interactive science notebooks on middle school students. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Williams, K. G., Dibella, K. S., Bruner, G. & Baker, L. (2016). Interactive student notebooks and higher education: an investigation of pre-service teachers’ comprehension of literacy and assessment, Valley International Journals, 3(6), 2179-2184.
  • Wist, C. C. (2006). Putting it all together; understanding the research behind ınteractive notebooks. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Yaylak, E. (2020). Etkileşimli sosyal bilgiler defteri (ESBD) uygulamasına ilişkin bir durum çalışması. Eğitim ve Bilim, 45(204), 65-89.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yi, P. L. (2012). Using interactive science notebooks. (Master's Thesis). www.proquest.com sayfasından erişilmiştir.
  • Young, J. (2003). Science interactive notebooks in the classroom. Science Scope 26(4), 44-47.
  • Yurdakul, C. (2016). Özerk öğrenme ve yaşam boyu öğrenme arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Gülcihan Oral 0000-0001-6931-281X

Özlem Baş 0000-0002-0716-103X

Publication Date December 29, 2022
Submission Date June 30, 2022
Acceptance Date October 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 3

Cite

APA Oral, G., & Baş, Ö. (2022). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Etkileşimli Defter Deneyimleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(3), 866-887. https://doi.org/10.37217/tebd.1138368

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.