Research Article
BibTex RIS Cite

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıpta Uzmanlık Eğitimi Programlarına İlişkin Eğitici ve Öğrenci Geribildirimleri

Year 2018, Volume: 17 Issue: 52, 5 - 13, 23.07.2018
https://doi.org/10.25282/ted.424513

Abstract



Amaç:
Uygulanan eğitim programlarının, eğiticiler ve öğrenciler tarafından sürekli ve
sistematik olarak değerlendirilmesi ve elde edilen bulgular ışığında
güncellenerek geliştirilmesi önem taşımaktadır. Fakültemizde mezuniyet sonrası
eğitim programları eğiticiler ve tıpta uzmanlık öğrencileri(TUÖ) tarafından her
yıl Haziran ayında, mezuniyet sonrası eğitim kurulu tarafından geliştirilmiş
olan geri bildirim formları ile değerlendirilmektedir. Bu çalışmada beş yıllık
değerlendirme bulgularının sunulması amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Öğrenciler 30
maddeden ve eğiticiler ise altı maddeden oluşan geri bildirim formları ile
eğitim programını değerlendirmişlerdir. Her iki formda yer alan maddeler beşli
ölçekle değerlendirilmiştir. Öğrenci geri bildirim formundaki ölçeğin
güvenirlik α katsayısı: 0.97, eğitici geri bildirim formunun güvenirlik
katsayısı: 0.86 olarak bulunmuştur. Veriler SPSS 15.0 programı kullanılarak
değerlendirilmiştir.
Bulgular: Beş yıllık süreçte tüm
başlıklar için ortalamalar genel olarak 5 üzerinden 3 ve üzerindedir. 2015
yılında eğitici ve TUÖ geri bildirim formlarındaki dört ortak maddenin
ortalamaları karşılaştırıldığında tüm maddelerde eğiticiler öğrencilerden
yüksek puan vermişlerdir.
Sonuç: Beş yıllık süreçte öğrenci ve
eğiticilerin sürdürülen uzmanlık eğitimi programını genel olarak olumlu
buldukları anlaşılmaktadır. Göreli olarak en düşük puan alan “çalışma ortamı
fiziki alt yapısı”, “bölüm dışı rotasyonların eğitime katkısı”, “anabilim
dalında uzmanlık öğrencisi ile ilgili akademik kararlara katılım” ve
“poliklinik eğitimine öğretim üyesi katkısı” başlıklarının ayrıntılı olarak
araştırılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.




References

  • 1. Goldie J. AMEE Education Guide no.29: Evaluating Educational Programmes. Medical Teacher 2006; 28(3): 210-224.
  • 2. Fyre AW, Hemmer PA. Program Evaluation Models and Related Theories: AMEE Guide no.67. Medical Teacher 2012;34:e288-299.
  • 3. Sayek İ, Aktan Ö, Demir T, Özyurt A. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Raporu, Türk Tabipleri Birliği Yayınları, Ankara, 2015.
  • 4. Musal B, Taskiran C, Kelson A. Opinions of Tutors and Students about Effectiveness of PBL in Dokuz Eylul University School of Medicine. Medical Education Online 2003; 8:16.
  • 5. Musal B, Kılınç O, Çapa Kaya G. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Eğitim Programı ve İşleyişine İlişkin Eğitici ve Öğrenci Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2016;30 (3):125-130.
  • 6. Musick D. A Conceptual Model For Program Evaluation in Graduate Medical Education. Academic Medicine 2006;81(8):759-765.
  • 7. Kaya Ç, İkiz AÖ, Koyuncuoğlu C, Saban M, Yılmaz M, Olguner M, Tuncel P, Canda T. Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Cerrahi Tıp Bilimleri E-Karne Yazılımı. VIII.Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, 7-9 Mayıs 2014, İstanbul.

Trainers and Trainee Feedback on Residency Training Programs in Dokuz Eylül University Medical Faculty

Year 2018, Volume: 17 Issue: 52, 5 - 13, 23.07.2018
https://doi.org/10.25282/ted.424513

Abstract

Background: Continuous and systematical evaluation of the educational program by students and trainers and the revision studies in the light of the obtained findings are crucial. In our Faculty residency training programs have been evaluated by students and trainers in every June with feedback forms developed by postgradute medical education program committee.

The purpose of this study is to present the findings of evaluation in the period of five years.

Methods: Students and trainers evaluated the educational program with thirty-item and six-item feedback forms. Items were evaluated with five point scale. 

Reliability coefficients of students’ and trainers’ feedback forms were respectively 0.97 and 0.86. The data was analysed with SPSS version 15.

Results: In the period of five year, the average scores of all items were above 3.00 points out of 5.00 points. In 2015, scores of four common items in students and trainers forms were compared. Trainers average scores were found higher than students

Conclusions: In general, students and trainers evaluated the educational program favourable in the five-year period. The items which had lowest points relatively; “physical working conditions”, “contribution of external rotations to education”, “participation to academic decisions related to the specialty students in departments” “trainers’ contribution to outpatient clinic education” should be investigated in detailed.

References

  • 1. Goldie J. AMEE Education Guide no.29: Evaluating Educational Programmes. Medical Teacher 2006; 28(3): 210-224.
  • 2. Fyre AW, Hemmer PA. Program Evaluation Models and Related Theories: AMEE Guide no.67. Medical Teacher 2012;34:e288-299.
  • 3. Sayek İ, Aktan Ö, Demir T, Özyurt A. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Raporu, Türk Tabipleri Birliği Yayınları, Ankara, 2015.
  • 4. Musal B, Taskiran C, Kelson A. Opinions of Tutors and Students about Effectiveness of PBL in Dokuz Eylul University School of Medicine. Medical Education Online 2003; 8:16.
  • 5. Musal B, Kılınç O, Çapa Kaya G. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Eğitim Programı ve İşleyişine İlişkin Eğitici ve Öğrenci Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2016;30 (3):125-130.
  • 6. Musick D. A Conceptual Model For Program Evaluation in Graduate Medical Education. Academic Medicine 2006;81(8):759-765.
  • 7. Kaya Ç, İkiz AÖ, Koyuncuoğlu C, Saban M, Yılmaz M, Olguner M, Tuncel P, Canda T. Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Cerrahi Tıp Bilimleri E-Karne Yazılımı. VIII.Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, 7-9 Mayıs 2014, İstanbul.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Gamze Çapa Kaya

Şule Koluaçık This is me

Neslihan Aktaş This is me

Berna Musal

Publication Date July 23, 2018
Submission Date May 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 52

Cite

Vancouver Çapa Kaya G, Koluaçık Ş, Aktaş N, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıpta Uzmanlık Eğitimi Programlarına İlişkin Eğitici ve Öğrenci Geribildirimleri. TED. 2018;17(52):5-13.