Geography is a critical tool for understanding the physical, social, economic, and political characteristics of places around the world and is important for grasping the various factors that shape people's lives and decisions. Knowledge of geography directly or indirectly affects people's daily lives by determining the characteristics of settlements, natural resources, climatic conditions, economic activities, natural disasters, or cultures and societies around the world. This research was carried out with 10th grade students who tried to gain geographical knowledge systematically through a geography course. The aim of the research is to reveal how the students' geography knowledge is reflected in their daily lives. A semi-structured interview form created by the researchers was used to collect data in the study that employed phenomenology design, one of the qualitative research methods. The obtained data were analyzed using the descriptive analysis approach, and results were gathered with regard to the students' level of interest in the geography course, the factors affecting this level of interest, the definition of geography knowledge and the future contribution of geographic knowledge, and the use of this knowledge in daily life. The main conclusion of the study is that one-third of students don’t use geography in their daily lives. In light of this circumstance, it could be advised to design geography topics based on activities, using real-world examples in a practical way.
Coğrafya, dünya üzerindeki yerlerin fiziksel, sosyal, ekonomik ve siyasi özelliklerini anlamak için kritik bir araç olduğundan insanların yaşamlarını ve kararlarını şekillendiren birçok faktörün anlaşılması için önemlidir. Coğrafya bilgisi dünyadaki yerleşim yerleri, doğal kaynaklar, iklim koşulları, ekonomik faaliyetler, doğal afetler ya da kültürler ve toplumların özelliklerini belirleyerek insanların günlük yaşantısında doğrudan ya da dolaylı olarak etkili olmaktadır. Bu araştırma coğrafya dersi yoluyla coğrafi bilginin sistematik bir şekilde kazandırılmaya çalışıldığı 10. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın amacı öğrencilerin sahip oldukları coğrafya bilgilerinin günlük hayatlarına yansımalarının nasıl olduğunu ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseninin kullanıldığı araştırmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yaklaşımı kullanılarak analiz edilmiş olup öğrencilerin coğrafya dersine karşı ilgi düzeyleri, bu ilgi düzeyini etkileyen faktörler, coğrafya bilgisini tanımlama ve coğrafi bilginin gelecekte katkı sağlama durumları ile bu bilginin günlük hayatta kullanılma durumlarına ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen en dikkat çekici sonuç öğrencilerin üçte birinin coğrafi bilgileri günlük hayatlarında kullanmadıklarıdır. Bu duruma karşı coğrafya konularının etkinlik temelli, günlük hayata ilişkin örneklerle ve uygulamalı bir şekilde planlanması önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 22, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Acceptance Date | June 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |