Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 723 - 742, 28.12.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1364894

Abstract

References

  • Akkoyunlu, B.,& Kurbanoğlu, S. (2003). A study on teacher candidates’perceived information literacy self-efficacy and perceived computer self-efficacy. Hacettepe University Journal of Education, 24, 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87822
  • Alkan, F. (2012). Kendi kendine öğrenmenin kimya laboratuvarında öğrenci başarısına, öğrenme hazırbulunuşluğuna, laboratuvar becerilerine yönelik tutumuna ve endişesine etkisi [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Hacettepe.
  • Arslan, F. (2019). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme düzeyleri ve öz-yönetimli öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Karma yöntem [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Sakarya.
  • Artsın, M., Koçdar, S. & Bozkurt, A. (2020). Öğrenenlerin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin kitlesel açık çevrimiçi dersler bağlamında incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1),1-30.http://doi.org/10.18039/ajesi.681905
  • Aspin, D. N.,& Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 2-19. https://doi.org/10.1080/026013700293421
  • Aşkın Tekkol, İ. & Demirel, M. (2018). Öz-yönetimli öğrenme becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(2), 85-100. https://doi.org/10.21031/epod.389208
  • Ay, D. (2023). Çocuk gelişimi bölümü üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ve öz-yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Bartın.
  • Ayaz, C. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.[Unpublished Master’s Dissertation]. University of Bartın.
  • Aydede, M. N.,& Kesercioğlu, T. (2012). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 37-49. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/349-published.pdf
  • Aydın, Ş. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile kültürel sermayeleri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi[Unpublished Master’s Dissertation]. University of Çukurova.
  • Ayra, M.,& Köstereli̇oğlu, İ. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki öz yeterlik algıları ile ilişkisi. Education Sciences, 10(1), 17-28.https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19839/212535
  • Aşkın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Hacettepe.
  • Bayram, T. (2023).Sınıf öğretmeni adaylarının acil uzaktan eğitim sürecindeki yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Kastamonu.
  • Bulaç, E.,& Kurt, M. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 125-161. https://dergipark.org.tr/en/pub/amauefd/issue/45794/532829
  • Billing, D. (2007). Teaching transfer of core/key skills in higher education: Cognitive skills. Springer Science Business Media B. V., 53, 483-516.https://doi.org/10.1007/s10734-005-5628-5
  • Bulik, R. J.,& Honor, J. (2000). Self-directed learning ina digital age: Where next to browse is informed by reflection.H. B. Long (Ed.), Associatespractice and theory in self-directed learning (pp. 265-276). Motorola University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi. (pp. 141).
  • Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming. Routledge Press.
  • Candy, P. C. (1990). The transition from the learner-control to autodidaxy: More than meets the eye. Long, H & Associates (Eds.),Advances research and practice in self-directed learning(pp. 9-46). Oklahoma Research Center.
  • Candy, P. C. (2004). Linking thinking self-directed learning in a digital age. Retrieved September 9, 2022 from http://www.dest.gov.au/sectors/training_skills/publications_resources/summaries_brochures/linking_
  • Çam, E. (2017). İlköğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerinin yaşam boyu öğrenme, özyeterlik düzeyleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri açısından incelenmesi: Muş/Bulanık örneği. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Amasya.
  • Demirel, M.,& Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilgi okuryazarlığı özyeterlik algıları.[Conference presentation]. 10th International Educational Technology Conference, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Turkey.
  • Erdoğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etki eden faktörler. [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Abant İzzet Baysal.
  • Ergün, S., & Cömert Özata, S. (2016). Okul öncesi öğretmenliği bölümüne devam eden öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1851-1861. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3568
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT], (2001). Hayatboyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı: Ankara
  • Diker-Coşkun, Y.,& Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri [Lifelong learning tendencies of university students]. Hacettepe University Journal of Education, 42(42). http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/345-published.pdf
  • Diker-Coşkun Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Hacettepe.
  • Dinevski, D.,& Dinevski, I. V. (2004). The concepts of university lifelong learning provision in Europe. Transition Studies Review, 11(3), 227-235. https://doi.org/10.1007/s11300-004-0014-z
  • Doğan, S.,& Varank, İ. (2014). Türkiye yetişkin öğrenme profilinin politika analizi kapsamında değerlendirilmesi. TC MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Draves, W. (2002). How internet is changing how we learn [Online Conference].7th Annual Teaching on the Community Colleges.
  • Gencel, İ. E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim, 38(170), 237-252. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1847/558
  • Gökyer, N.,& Türkoğlu, İ. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (2), 125-136. http://doi.org/10.18069/firatsbed.460929
  • Epçaçan, C. (2013). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin ders kitaplarında yer alma düzeyine örnek bir inceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 354-379. https://doi.org/10.14520/adyusbd.482
  • Field, J. (2001). Lifelong education. International Journal of Lifelong Education, 20(1-2), 3–15. http://doi.org/10.1080/09638280010008291
  • Fischer, G.,& Konomi, S. i. (2007). Innovative socio‐technical environments in support of distributed intelligence and lifelong learning. Journal of Computer Assisted Learning, 23(4), 338-350. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2007.00238.x
  • Fraenkel R.J., & Wallen E.N. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill.
  • Gu, X., Gu, F., & Laffey, J. M. (2011). Designing a mobile system for lifelong learning on the move. Journal of Computer Assisted Learning, 27(3), 204-215. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2010.00391.x
  • Gödeneli, İ.,& Aksoy, Y. (2023). Müzik öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri [Lifelong learning tendencies of music teacher candidates]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 126-142. https://doi.org/10.46328/bestdergi.97
  • Greveson, G.C.,& Spencer J. A. (2005). Self-directed learning: the importance of concepts and contexts. Medical Education, 39, 348-349.http://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02115.x
  • Güneş, F. (2012). Skills and competencies set forth by bologna process in higher education. Journal of Higher Education and Science, 2(1). http://doi.org/10.5961/jhes.2012.026
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 309-325. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/14715/14715.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Hiemstra, R. (2006). Is the internet changing self-directed learning? Rural users provide some answers. International Journal of Self-Directed Learning, 3(2), 45-60.
  • Iwasiw, C. (1987). The role of the teacher in self-directed learning. Nurse Education Today, 7(5), 222-227.https://doi.org/10.1016/0260-6917(87)90005-0
  • İzci, E.,& Koç, S., (2012). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenmeye İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101- 112.https://doi.org/10.14520/adyusbd.267
  • Kabal, D. (2019). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve mutluluk düzeyleri üzerine bir çalışma: Kocaeli örneği. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Sakarya.
  • Kalaycı, N. (2009). Yüksek öğretim kurumlarında akademisyenlerin öğretim performansını değerlendirme sürecinde kullanılan yöntemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60(60), 625-656. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10337/126671
  • Karaduman, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile özyeterlik algıları arasındaki ilişki. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Bartın.
  • Karagülle, S. & Berkant, H. G. (2022). Üniversite öğrencilerinin öz yönetimli öğrenme becerilerinin ve düşünme stillerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 669-710. https://doi.org/10.17152/gefad.1005908
  • Kaya, H. (2014). Küreselleşme sürecinde yaşam boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi gerçeği. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(2), 91-111.https://doi.org/10.17550/aid.94961
  • Kılıç, H. (2015). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve hayat boyu öğrenme eğilimleri (Denizli ili örneği). [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Pamukkale.
  • Kıvrak, E. (2007). Avrupa Birliği ve Türkiye’de yaşam boyu öğrenme politikaları ve istihdam ilişkisinin değerlendirilmesi.[Unpublished Master’s Dissertation]. University of Ankara.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Association Press.
  • Kuzu, O. (2021). Matematik ve Fen Bilgisi öğretmeni adaylarının integral konusundaki yeterliklerinin tanısal değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 249–283. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859592
  • Kuzu, Y. (2022). Ortalamalar arası farkın test edilmesi. S. Göçer-Şahin & M. Buluş (Eds.), Adım adım uygulamalı istatistik (pp. 105-156). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Lindeman E. C. (1969). Halk Eğitiminin Anlamı (C. Şentürk, Trans.). Halk Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayınları, (Original work published, 1926).
  • Long, H. B. (2001). A new era in teaching and learning. H. B. Long et al. (Ed.),Self-directed learning and the information age (pp. 1-16). Boynton Beach: Motorola University.
  • Loyens, S. M. M., Magda J.,& Rikers, R. M. J. P. (2008). Self-directed learning in problembased learning and its relationships with self-regulated learning. Educational Psychology Review, 20 (4), 411-427. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9082-7
  • Mathai, R. B. (2002). The use of the internet to foster self-directed learning in community adn techincal college math and natural science classes. H. B. Long et al. (Ed.), Twenty-first century advances in self-directed learning (pp. 127-153). Boynton Beach: Motorola University.
  • Mertler, C.A.,& Vannatta, R.A. (2005). Advanced multi variate statistical methods: Practical application and inter pretation(3rd ed.). Glendale: Pyrczak Publish.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Eylül, 2019). MEB Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği.
  • Miser, R. (2002). Küreselleşen Dünyada Yetişkin Eğitimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 55-60. http://doi.org/10.1501/Egifak_0000000054
  • Miser, R. (2020). Türkiye’de yetişkin eğitimi. (R. Miser, Ed.), Yaşamboyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi. Nobel Yayıncılık.
  • Mocker, D. W.,& Spear G. E. (1982). Lifelong learning: formal, nonformal, informal and self-directed. Retrieved September 15, 2022 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED220723.
  • Oral, B.,& Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 1-11.https://doi.org/10.17755/esosder.72011
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation.SAGE.
  • Recepoğlu, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile öz-yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 551-569. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/62024/867117
  • Sarıtepeci, M.,& Orak, C. (2019). Lifelong learning tendencies of prospective teachers: Investigation of self-directed learning, thinking styles, ICT usage status and demographic variables as predictors. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8(3), 904-927. https://doi.org/10.14686/buefad.555478
  • Sert Orhan, M. (2023). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri, bilişsel esneklikleri ve bilgisayarca düşünme becerilerinin incelenmesi. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Adnan Menderes.
  • Şahin, E.,& Küçüksüleymanoğlu, R. (2015). Öğretmen adaylarının özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşlulukları, biliş ötesi farkındalıkları ve denetim odakları arasındaki ilişkiler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 317-334. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161326
  • Tanatar, E. (2017). Öğretmenlerin iş değerleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Marmara.
  • Tas, S., Koc, M., Ozkan, H., & Yilmaz, E. (2009). An undergraduate program proposal for adult and lifelong education in Turkey. [Conference presentation]. 1st International Congress of Educational Research.
  • Teke, A. (2020). Yetişkin bireylerin özyönetimli öğrenme yaşantılarının incelenmesi: Bir anlatı araştırması.[Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tunca N.,Alkın Şahin, S.,&Aydın, Ö. (August, 2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). http://doi.org/10.17860/efd.92694
  • Usta, E. (2023). Lifelong Learning Motivation Scale (LLMS): Validity and Reliability Study. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(1), 429-438. https://doi.org/10.51535/tell.1309487
  • Voogt, J.,& Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworksfor 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299–321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  • Wain, K. (2000). The learning society: postmodern politics. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 36-53.https://doi.org/10.1080/026013700293449
  • Yaman, F.,& Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1553-1566. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209790
  • Yıldız Durak, H.,& Tekin, S. (2020). Öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 221-235. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-547041
  • Yılmazsoy, B.,& Kahraman, M. (2019). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(2), 783-818. https://doi.org/10.30831/akukeg.429362
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th Ed.). Seçkin Yayıncılık.

Relationship Between Lifelong Learning Tendencies and Self-directed Learning Skills of Teacher Candidates

Year 2023, , 723 - 742, 28.12.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1364894

Abstract

The aim of the research is to investigate the relationship between teacher candidates’ lifelong learning tendencies and self-directed learning skills. The research was conducted by the relational research method. The sample contains 529 teacher candidates who were selected by maximum diversity sampling method. In the research, “Personal Information Form” was used to obtain information about demographic characteristics of teacher candidates. “Lifelong Learning Tendencies (LLT)” scale developed by Diker-Coşkun (2009) was used to determine the lifelong learning tendencies of teacher candidates and “Self-Directed Learning Skills (SDLS)” scale developed by Aşkın Tekkol and Demirel (2018) was used to determine self-directed learning skills. Descriptive statistics, t-test, ANOVA and correlation analyzes were used to find answers to the research questions. As a result of the research, LLT and SDLS of teacher candidates are at high levels. Additionally, it was revealed that the LLT scores of teacher candidates differ significantly according to gender, CGPA (Cumulative Grade Points Average) of teacher candidates and their reasons for choosing departments. When the SDLS of teacher candidates examined, it is found that SDLS of teacher candidates did not differ significantly according to gender. Also, it was revealed that the SDLS scores of teacher candidates differ significantly according to CGPA of teacher candidates and their reasons for choosing departments. Furthermore, the relationships between the sub-dimensions of the variables are examined by Pearson correlation analysis and the analysis revealed generally positive and moderately to highly significant relationships between different dimentions of LLT and SDLS of prospective teachers.

References

  • Akkoyunlu, B.,& Kurbanoğlu, S. (2003). A study on teacher candidates’perceived information literacy self-efficacy and perceived computer self-efficacy. Hacettepe University Journal of Education, 24, 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87822
  • Alkan, F. (2012). Kendi kendine öğrenmenin kimya laboratuvarında öğrenci başarısına, öğrenme hazırbulunuşluğuna, laboratuvar becerilerine yönelik tutumuna ve endişesine etkisi [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Hacettepe.
  • Arslan, F. (2019). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme düzeyleri ve öz-yönetimli öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Karma yöntem [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Sakarya.
  • Artsın, M., Koçdar, S. & Bozkurt, A. (2020). Öğrenenlerin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin kitlesel açık çevrimiçi dersler bağlamında incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1),1-30.http://doi.org/10.18039/ajesi.681905
  • Aspin, D. N.,& Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 2-19. https://doi.org/10.1080/026013700293421
  • Aşkın Tekkol, İ. & Demirel, M. (2018). Öz-yönetimli öğrenme becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(2), 85-100. https://doi.org/10.21031/epod.389208
  • Ay, D. (2023). Çocuk gelişimi bölümü üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ve öz-yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Bartın.
  • Ayaz, C. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.[Unpublished Master’s Dissertation]. University of Bartın.
  • Aydede, M. N.,& Kesercioğlu, T. (2012). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 37-49. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/349-published.pdf
  • Aydın, Ş. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile kültürel sermayeleri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi[Unpublished Master’s Dissertation]. University of Çukurova.
  • Ayra, M.,& Köstereli̇oğlu, İ. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki öz yeterlik algıları ile ilişkisi. Education Sciences, 10(1), 17-28.https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19839/212535
  • Aşkın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Hacettepe.
  • Bayram, T. (2023).Sınıf öğretmeni adaylarının acil uzaktan eğitim sürecindeki yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Kastamonu.
  • Bulaç, E.,& Kurt, M. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 125-161. https://dergipark.org.tr/en/pub/amauefd/issue/45794/532829
  • Billing, D. (2007). Teaching transfer of core/key skills in higher education: Cognitive skills. Springer Science Business Media B. V., 53, 483-516.https://doi.org/10.1007/s10734-005-5628-5
  • Bulik, R. J.,& Honor, J. (2000). Self-directed learning ina digital age: Where next to browse is informed by reflection.H. B. Long (Ed.), Associatespractice and theory in self-directed learning (pp. 265-276). Motorola University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi. (pp. 141).
  • Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming. Routledge Press.
  • Candy, P. C. (1990). The transition from the learner-control to autodidaxy: More than meets the eye. Long, H & Associates (Eds.),Advances research and practice in self-directed learning(pp. 9-46). Oklahoma Research Center.
  • Candy, P. C. (2004). Linking thinking self-directed learning in a digital age. Retrieved September 9, 2022 from http://www.dest.gov.au/sectors/training_skills/publications_resources/summaries_brochures/linking_
  • Çam, E. (2017). İlköğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerinin yaşam boyu öğrenme, özyeterlik düzeyleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri açısından incelenmesi: Muş/Bulanık örneği. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Amasya.
  • Demirel, M.,& Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilgi okuryazarlığı özyeterlik algıları.[Conference presentation]. 10th International Educational Technology Conference, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Turkey.
  • Erdoğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etki eden faktörler. [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Abant İzzet Baysal.
  • Ergün, S., & Cömert Özata, S. (2016). Okul öncesi öğretmenliği bölümüne devam eden öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1851-1861. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3568
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT], (2001). Hayatboyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı: Ankara
  • Diker-Coşkun, Y.,& Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri [Lifelong learning tendencies of university students]. Hacettepe University Journal of Education, 42(42). http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/345-published.pdf
  • Diker-Coşkun Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Hacettepe.
  • Dinevski, D.,& Dinevski, I. V. (2004). The concepts of university lifelong learning provision in Europe. Transition Studies Review, 11(3), 227-235. https://doi.org/10.1007/s11300-004-0014-z
  • Doğan, S.,& Varank, İ. (2014). Türkiye yetişkin öğrenme profilinin politika analizi kapsamında değerlendirilmesi. TC MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Draves, W. (2002). How internet is changing how we learn [Online Conference].7th Annual Teaching on the Community Colleges.
  • Gencel, İ. E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim, 38(170), 237-252. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1847/558
  • Gökyer, N.,& Türkoğlu, İ. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (2), 125-136. http://doi.org/10.18069/firatsbed.460929
  • Epçaçan, C. (2013). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin ders kitaplarında yer alma düzeyine örnek bir inceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 354-379. https://doi.org/10.14520/adyusbd.482
  • Field, J. (2001). Lifelong education. International Journal of Lifelong Education, 20(1-2), 3–15. http://doi.org/10.1080/09638280010008291
  • Fischer, G.,& Konomi, S. i. (2007). Innovative socio‐technical environments in support of distributed intelligence and lifelong learning. Journal of Computer Assisted Learning, 23(4), 338-350. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2007.00238.x
  • Fraenkel R.J., & Wallen E.N. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill.
  • Gu, X., Gu, F., & Laffey, J. M. (2011). Designing a mobile system for lifelong learning on the move. Journal of Computer Assisted Learning, 27(3), 204-215. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2010.00391.x
  • Gödeneli, İ.,& Aksoy, Y. (2023). Müzik öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri [Lifelong learning tendencies of music teacher candidates]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 126-142. https://doi.org/10.46328/bestdergi.97
  • Greveson, G.C.,& Spencer J. A. (2005). Self-directed learning: the importance of concepts and contexts. Medical Education, 39, 348-349.http://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02115.x
  • Güneş, F. (2012). Skills and competencies set forth by bologna process in higher education. Journal of Higher Education and Science, 2(1). http://doi.org/10.5961/jhes.2012.026
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 309-325. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/14715/14715.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Hiemstra, R. (2006). Is the internet changing self-directed learning? Rural users provide some answers. International Journal of Self-Directed Learning, 3(2), 45-60.
  • Iwasiw, C. (1987). The role of the teacher in self-directed learning. Nurse Education Today, 7(5), 222-227.https://doi.org/10.1016/0260-6917(87)90005-0
  • İzci, E.,& Koç, S., (2012). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenmeye İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101- 112.https://doi.org/10.14520/adyusbd.267
  • Kabal, D. (2019). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve mutluluk düzeyleri üzerine bir çalışma: Kocaeli örneği. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Sakarya.
  • Kalaycı, N. (2009). Yüksek öğretim kurumlarında akademisyenlerin öğretim performansını değerlendirme sürecinde kullanılan yöntemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60(60), 625-656. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10337/126671
  • Karaduman, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile özyeterlik algıları arasındaki ilişki. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Bartın.
  • Karagülle, S. & Berkant, H. G. (2022). Üniversite öğrencilerinin öz yönetimli öğrenme becerilerinin ve düşünme stillerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 669-710. https://doi.org/10.17152/gefad.1005908
  • Kaya, H. (2014). Küreselleşme sürecinde yaşam boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi gerçeği. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(2), 91-111.https://doi.org/10.17550/aid.94961
  • Kılıç, H. (2015). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve hayat boyu öğrenme eğilimleri (Denizli ili örneği). [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Pamukkale.
  • Kıvrak, E. (2007). Avrupa Birliği ve Türkiye’de yaşam boyu öğrenme politikaları ve istihdam ilişkisinin değerlendirilmesi.[Unpublished Master’s Dissertation]. University of Ankara.
  • Knowles, M. S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Association Press.
  • Kuzu, O. (2021). Matematik ve Fen Bilgisi öğretmeni adaylarının integral konusundaki yeterliklerinin tanısal değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 249–283. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859592
  • Kuzu, Y. (2022). Ortalamalar arası farkın test edilmesi. S. Göçer-Şahin & M. Buluş (Eds.), Adım adım uygulamalı istatistik (pp. 105-156). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Lindeman E. C. (1969). Halk Eğitiminin Anlamı (C. Şentürk, Trans.). Halk Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayınları, (Original work published, 1926).
  • Long, H. B. (2001). A new era in teaching and learning. H. B. Long et al. (Ed.),Self-directed learning and the information age (pp. 1-16). Boynton Beach: Motorola University.
  • Loyens, S. M. M., Magda J.,& Rikers, R. M. J. P. (2008). Self-directed learning in problembased learning and its relationships with self-regulated learning. Educational Psychology Review, 20 (4), 411-427. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9082-7
  • Mathai, R. B. (2002). The use of the internet to foster self-directed learning in community adn techincal college math and natural science classes. H. B. Long et al. (Ed.), Twenty-first century advances in self-directed learning (pp. 127-153). Boynton Beach: Motorola University.
  • Mertler, C.A.,& Vannatta, R.A. (2005). Advanced multi variate statistical methods: Practical application and inter pretation(3rd ed.). Glendale: Pyrczak Publish.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Eylül, 2019). MEB Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği.
  • Miser, R. (2002). Küreselleşen Dünyada Yetişkin Eğitimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 55-60. http://doi.org/10.1501/Egifak_0000000054
  • Miser, R. (2020). Türkiye’de yetişkin eğitimi. (R. Miser, Ed.), Yaşamboyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi. Nobel Yayıncılık.
  • Mocker, D. W.,& Spear G. E. (1982). Lifelong learning: formal, nonformal, informal and self-directed. Retrieved September 15, 2022 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED220723.
  • Oral, B.,& Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 1-11.https://doi.org/10.17755/esosder.72011
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation.SAGE.
  • Recepoğlu, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile öz-yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 551-569. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/62024/867117
  • Sarıtepeci, M.,& Orak, C. (2019). Lifelong learning tendencies of prospective teachers: Investigation of self-directed learning, thinking styles, ICT usage status and demographic variables as predictors. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8(3), 904-927. https://doi.org/10.14686/buefad.555478
  • Sert Orhan, M. (2023). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri, bilişsel esneklikleri ve bilgisayarca düşünme becerilerinin incelenmesi. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Adnan Menderes.
  • Şahin, E.,& Küçüksüleymanoğlu, R. (2015). Öğretmen adaylarının özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşlulukları, biliş ötesi farkındalıkları ve denetim odakları arasındaki ilişkiler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 317-334. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161326
  • Tanatar, E. (2017). Öğretmenlerin iş değerleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Unpublished Master’s Dissertation]. University of Marmara.
  • Tas, S., Koc, M., Ozkan, H., & Yilmaz, E. (2009). An undergraduate program proposal for adult and lifelong education in Turkey. [Conference presentation]. 1st International Congress of Educational Research.
  • Teke, A. (2020). Yetişkin bireylerin özyönetimli öğrenme yaşantılarının incelenmesi: Bir anlatı araştırması.[Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tunca N.,Alkın Şahin, S.,&Aydın, Ö. (August, 2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). http://doi.org/10.17860/efd.92694
  • Usta, E. (2023). Lifelong Learning Motivation Scale (LLMS): Validity and Reliability Study. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(1), 429-438. https://doi.org/10.51535/tell.1309487
  • Voogt, J.,& Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworksfor 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299–321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  • Wain, K. (2000). The learning society: postmodern politics. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 36-53.https://doi.org/10.1080/026013700293449
  • Yaman, F.,& Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1553-1566. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209790
  • Yıldız Durak, H.,& Tekin, S. (2020). Öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 221-235. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-547041
  • Yılmazsoy, B.,& Kahraman, M. (2019). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(2), 783-818. https://doi.org/10.30831/akukeg.429362
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th Ed.). Seçkin Yayıncılık.
There are 80 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Lifelong learning
Journal Section Research Articles
Authors

Dilek Beypınar 0000-0002-0406-8614

Sadık Yüksel Sıvacı 0000-0002-9002-3155

Early Pub Date November 19, 2023
Publication Date December 28, 2023
Acceptance Date November 17, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Beypınar, D., & Sıvacı, S. Y. (2023). Relationship Between Lifelong Learning Tendencies and Self-directed Learning Skills of Teacher Candidates. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(2), 723-742. https://doi.org/10.51535/tell.1364894

2617220107