Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Effect of The Psychoeducation Program for Mothers of Preschoolers on Self-Efficacy Perception of Mothers and Communication with Their Children

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 668 - 684, 28.12.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1285913

Abstract

The aim of the study is to examine the effect of the psychoediton program for mothers of preschoolers on mothers' perceptions of self-efficacy and communication with their children. The study group was created by mothers who have children ages between 4 to 6 in Selçuklu district of Konya province. Preliminary test - final test, control group semi-experimental pattern was used. A needs analysis form was applied to determine the mothers who would participate in the study. As a result of the needs analysis, 20 volunteer mothers who needed an educational program and could participate in the training program formed the experimental group. The control group consisted of 20 mothers. The training program is 10 sessions of 90 minutes each. The data of the research were collected by Personal Information Form, Parent-Child Communication Evaluation Tool (ABÇİDA) and Parental Self-Efficacy Scale. Non-parametric analyses were used. In the study, it has been concluded that applied psychoeducation program increased sub-dimensions of communication consisting of speech, listening and empathy; also it has been concluded that it has a meaningful effect on the development of self-efficacy perceptions consisting of the sub-dimensions of interest, discipline and participation. By contrast, mothers' messages and nonverbal communication and care and health sub-dimensions of parental self-efficacy were not affected. In line with the results obtained from the research, recommendations for research and implementation have been developed.

References

  • Akgün, E. (2008). Anne çocuk ilişkisini oyunla geliştirme eğitiminin anne çocuk etkileşim düzeyine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Altınay, D. (2019). Psikodrama 400 ısınma oyunu ve yardımcı teknikler. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Arabacı, N. (2011). Anne baba çocuk iletişimini değerlendirme aracı’nın (abçida) geliştirilmesi ve anne baba çocuk iletişiminin bazı değişkenler açıcından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ardelt, M. & Eccles, J. S. (2001). Effects of mothers’ parental efficacy beliefs and promotive parenting strategies on inner-city youth. Journal of Family Issues, 22(8), 944-972. https://doi.org/10.1177/01925130102200800
  • Atalay, Z. (2020). Mindfulness: Bilinçli farkındalık farkındalıkla anda kalabilme sanatı. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Bağatarhan, T. (2012). Ebeveyn eğitim programının annelerin ebeveynlik öz-yeterliklerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personel and collective efficacy in changing societies. A. Bandura (Eds.), Self - efficacy in changing societies (s. 1-45). USA, Cambridge University Press.
  • Bayram, N. (2017). Sosyal bilimlerde spps ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (2003). Maternal self‐efficacy beliefs, competence in parenting, and toddlers' behavior and developmental status. Infant Mental Health Journal: Official Publication of The World Association for Infant Mental Health, 24(2), 126-148. https://doi.org/10.1002/imhj.10048
  • Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (1998). Self-efficacy and parenting quality: Findings and future applications. Developmental Review, 18(1), 47-85. https://doi.org/10.1006/drev.1997.0448
  • Cüceloğlu, D. (2019a). İletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çağdaş, A., Arslan, E., Erbay, F. ve Orcan. M. (2010). Etkili annelik eğitim programının annelerin benlik saygısına ve anne çocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 7-23. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29180/312467
  • Demirtaş Zorbaz, S. (2018). Ebeveyn özyetkinliğinin yordayıcısı olarak ebeveyn - çocuk ilişkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 144-153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/41774/487228
  • Duncan, Judith, Chris, Bowden & Anne B. Smith (2006). A Gossip or Good Yack? Reconceptualizing Parent Support in New Zealand Early Chilhood Centre Based Programmes. Internaional Journal of Early Years Education, 14(1), 113. https://doi.org/10.1080/09669760500446358
  • Elibol, F. (2007). 12-36 aylar arasında çocuğa sahip annelere verilen grup eğitiminin annelerin anne babalık görevlerinde öz yeterliliklerine yönelik katkısının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Evirgen, Ş. (2002). Okul öncesi eğitim çerçevesinde’’ okul destekli anne eğitim programının anneler üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Faber, A. & Mazlish, E. (2018). Konuş ki dinlesin dinle ki konuşsun. (T. Özer, Çev.). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık.
  • Fox, R.A., Duffy, K.M., & Keller, K.M. (2006). Training community-based professionals to implement an empirically supported parenting program. Early Child Development and Care, 176(1), 19-31. https://doi.org/10.1080/0300443042000302618
  • Gable, S. (2003). Communicating effectively with children. state extension specialist, human development. University of Missouri Colombia, 1-6. https://extension.missouri.edu/publications/gh6123
  • Glatz, T., & Buchanan, C. M. (2015). Change and predictors of change in parental self-efficacy from early to middle adolescence. Developmental Psychology, 51(10), 1367. https://doi.org/10.1037/dev0000035
  • Grusec, J. (2007). Parents attitudes and beliefs: Their impact on children’s development. Encyclopedia on Early Childhood Development. https://www.semanticscholar.org/paper/Parents%27-Attitudes-and-Beliefs%3A-Their-Impact-on-Grusec-Danyliuk/70c4ec88783022d7805b768b5f5cf354c1f2b6d9
  • Havighurst Sophie S, Wilson, Katherine R., Harley, Ann E., Prior, Margot R. & Kehoe, Christiane (2010). Tuning in to Kids: İmproving Emotion Socialization Practices in Parents of Preschool Children- Findings from a Community Trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(12), 1342–1350. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02303.x.
  • Jones, T. L. & Prinz, R. J. (2005). Potential roles of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review. Clinical Psychology Review, 25, 341–363. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2004.12.004
  • Kotil, Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumuna yeni başlayan 5 yaş çocukların sosyal-duygusal uyum düzeylerine annenin ebeveyn öz yeterlik algısı ile okul beklentilerine uyum düzeyinin etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Lado, W. & Hart, C. H. (2002). Sequences in the development of competent play whit peers: social and social pretend play. Developmental Psychology, 69(5), 31-38. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.961
  • Landy, S. & Menna, R. (2006). An evaluation of a group intervention for parents with aggressive young children: improvements in child functioning, maternal confidence, parenting knowledge and attitudes. Early Child Development and Care, 176 (6), 605-620. https://doi.org/10.1080/03004430500147425
  • MacPhee, D. & Miller-Heyl, J. (2003). Parent Self-Efficacy Mediates the Impact of Family Intervention. Poster Presentation. American Psychological Association Annual Conference, Toronto.
  • Naik-Polan, A. J. 2004. The Effectiveness of a Dyadic Parent Training İntervention with High Risk Families: Generalization to the Home. Ph.D.Thesis (unpublished), DePaul University, Chicago, Illinois, USA. Navaro, L. (2020). Gerçekten beni duyuyor musun?. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öğretir, A.D. ve Demiriz, S. (2009). Anne ev ziyareti eğitim programının annelerin tutumlarına ve empatik eğilimlerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 421-433. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001154
  • Özel, E. ve Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (36), 9-34. http://dx.doi.org/10.21560/spcd.60151
  • Reid M. J., Webster-Stratton C., Baydar N. (2004) Halting the development of conduct problems in head start children: the effects of parent training. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(2), 279-291. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp3302_10.
  • Sala Razı, G. (2004). Anne babalara verilen anne baba çocuk iletişim eğitimi’nin etkinliği (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Sevinç, M. & Evirgen, Ş. (2004). Küçükçekmece okulöncesi eğitim merkezinde verilen okul destekli anne eğitim programının anneler üzerindeki etkileri. Kültürlerin Buluşması: Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimine Yansımaları. İstanbul: OMEP, 99-119.
  • Simpkins, S. D., Weiss, H. B., McCartney, K., Kreider, H. M. & Dearing, E. (2006). Mother–child relationship as a moderator of the relation between family educational involvement and child achievement. Parenting: Science and Practice, 6(1), 49-57. https://doi.org/10.1207/s15327922par0601_2
  • Şahin Karapınar, A. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile anne-baba eğitimi uygulama rehberi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Temiz, G. (2014). Anne çocuk iletişim becerileri eğitiminin çocukların duyguları tanıma ve ifade etme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tezel Şahin, F. ve Ersoy, Ö. (1999). 0-6 yaş döneminde anne-baba eğitim önemi. Mesleki Eğitim Dergisi, 1(1), 58-62.
  • Tezel Şahin, F. ve Özbey, S. (2007). Aile eğitim programlarına niçin gereksinim duyulmuştur? aile eğitim programları neden önemlidir?. Aile ve Toplum Dergisi, 12, 7-12. https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/issue/21107/227319
  • Uçar Çabuk, F. (2017). Ebeveyn çocuk iletişimi eğitim programı’nın anne baba çocuk ilişkisine ve iletişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ünal, F. (2003). Empatik iletişim eğitiminin okulöncesi çocuğu olan annelerin empatik beceri düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın, H. (2013). Anne-çocuk iletişimi eğitiminin etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 179-194. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/11409/136238
Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 668 - 684, 28.12.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1285913

Abstract

References

  • Akgün, E. (2008). Anne çocuk ilişkisini oyunla geliştirme eğitiminin anne çocuk etkileşim düzeyine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Altınay, D. (2019). Psikodrama 400 ısınma oyunu ve yardımcı teknikler. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Arabacı, N. (2011). Anne baba çocuk iletişimini değerlendirme aracı’nın (abçida) geliştirilmesi ve anne baba çocuk iletişiminin bazı değişkenler açıcından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ardelt, M. & Eccles, J. S. (2001). Effects of mothers’ parental efficacy beliefs and promotive parenting strategies on inner-city youth. Journal of Family Issues, 22(8), 944-972. https://doi.org/10.1177/01925130102200800
  • Atalay, Z. (2020). Mindfulness: Bilinçli farkındalık farkındalıkla anda kalabilme sanatı. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Bağatarhan, T. (2012). Ebeveyn eğitim programının annelerin ebeveynlik öz-yeterliklerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personel and collective efficacy in changing societies. A. Bandura (Eds.), Self - efficacy in changing societies (s. 1-45). USA, Cambridge University Press.
  • Bayram, N. (2017). Sosyal bilimlerde spps ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (2003). Maternal self‐efficacy beliefs, competence in parenting, and toddlers' behavior and developmental status. Infant Mental Health Journal: Official Publication of The World Association for Infant Mental Health, 24(2), 126-148. https://doi.org/10.1002/imhj.10048
  • Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (1998). Self-efficacy and parenting quality: Findings and future applications. Developmental Review, 18(1), 47-85. https://doi.org/10.1006/drev.1997.0448
  • Cüceloğlu, D. (2019a). İletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çağdaş, A., Arslan, E., Erbay, F. ve Orcan. M. (2010). Etkili annelik eğitim programının annelerin benlik saygısına ve anne çocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 7-23. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29180/312467
  • Demirtaş Zorbaz, S. (2018). Ebeveyn özyetkinliğinin yordayıcısı olarak ebeveyn - çocuk ilişkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 144-153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/41774/487228
  • Duncan, Judith, Chris, Bowden & Anne B. Smith (2006). A Gossip or Good Yack? Reconceptualizing Parent Support in New Zealand Early Chilhood Centre Based Programmes. Internaional Journal of Early Years Education, 14(1), 113. https://doi.org/10.1080/09669760500446358
  • Elibol, F. (2007). 12-36 aylar arasında çocuğa sahip annelere verilen grup eğitiminin annelerin anne babalık görevlerinde öz yeterliliklerine yönelik katkısının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Evirgen, Ş. (2002). Okul öncesi eğitim çerçevesinde’’ okul destekli anne eğitim programının anneler üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Faber, A. & Mazlish, E. (2018). Konuş ki dinlesin dinle ki konuşsun. (T. Özer, Çev.). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık.
  • Fox, R.A., Duffy, K.M., & Keller, K.M. (2006). Training community-based professionals to implement an empirically supported parenting program. Early Child Development and Care, 176(1), 19-31. https://doi.org/10.1080/0300443042000302618
  • Gable, S. (2003). Communicating effectively with children. state extension specialist, human development. University of Missouri Colombia, 1-6. https://extension.missouri.edu/publications/gh6123
  • Glatz, T., & Buchanan, C. M. (2015). Change and predictors of change in parental self-efficacy from early to middle adolescence. Developmental Psychology, 51(10), 1367. https://doi.org/10.1037/dev0000035
  • Grusec, J. (2007). Parents attitudes and beliefs: Their impact on children’s development. Encyclopedia on Early Childhood Development. https://www.semanticscholar.org/paper/Parents%27-Attitudes-and-Beliefs%3A-Their-Impact-on-Grusec-Danyliuk/70c4ec88783022d7805b768b5f5cf354c1f2b6d9
  • Havighurst Sophie S, Wilson, Katherine R., Harley, Ann E., Prior, Margot R. & Kehoe, Christiane (2010). Tuning in to Kids: İmproving Emotion Socialization Practices in Parents of Preschool Children- Findings from a Community Trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(12), 1342–1350. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02303.x.
  • Jones, T. L. & Prinz, R. J. (2005). Potential roles of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review. Clinical Psychology Review, 25, 341–363. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2004.12.004
  • Kotil, Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumuna yeni başlayan 5 yaş çocukların sosyal-duygusal uyum düzeylerine annenin ebeveyn öz yeterlik algısı ile okul beklentilerine uyum düzeyinin etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Lado, W. & Hart, C. H. (2002). Sequences in the development of competent play whit peers: social and social pretend play. Developmental Psychology, 69(5), 31-38. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.961
  • Landy, S. & Menna, R. (2006). An evaluation of a group intervention for parents with aggressive young children: improvements in child functioning, maternal confidence, parenting knowledge and attitudes. Early Child Development and Care, 176 (6), 605-620. https://doi.org/10.1080/03004430500147425
  • MacPhee, D. & Miller-Heyl, J. (2003). Parent Self-Efficacy Mediates the Impact of Family Intervention. Poster Presentation. American Psychological Association Annual Conference, Toronto.
  • Naik-Polan, A. J. 2004. The Effectiveness of a Dyadic Parent Training İntervention with High Risk Families: Generalization to the Home. Ph.D.Thesis (unpublished), DePaul University, Chicago, Illinois, USA. Navaro, L. (2020). Gerçekten beni duyuyor musun?. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öğretir, A.D. ve Demiriz, S. (2009). Anne ev ziyareti eğitim programının annelerin tutumlarına ve empatik eğilimlerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 421-433. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001154
  • Özel, E. ve Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (36), 9-34. http://dx.doi.org/10.21560/spcd.60151
  • Reid M. J., Webster-Stratton C., Baydar N. (2004) Halting the development of conduct problems in head start children: the effects of parent training. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(2), 279-291. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp3302_10.
  • Sala Razı, G. (2004). Anne babalara verilen anne baba çocuk iletişim eğitimi’nin etkinliği (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Sevinç, M. & Evirgen, Ş. (2004). Küçükçekmece okulöncesi eğitim merkezinde verilen okul destekli anne eğitim programının anneler üzerindeki etkileri. Kültürlerin Buluşması: Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimine Yansımaları. İstanbul: OMEP, 99-119.
  • Simpkins, S. D., Weiss, H. B., McCartney, K., Kreider, H. M. & Dearing, E. (2006). Mother–child relationship as a moderator of the relation between family educational involvement and child achievement. Parenting: Science and Practice, 6(1), 49-57. https://doi.org/10.1207/s15327922par0601_2
  • Şahin Karapınar, A. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile anne-baba eğitimi uygulama rehberi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Temiz, G. (2014). Anne çocuk iletişim becerileri eğitiminin çocukların duyguları tanıma ve ifade etme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tezel Şahin, F. ve Ersoy, Ö. (1999). 0-6 yaş döneminde anne-baba eğitim önemi. Mesleki Eğitim Dergisi, 1(1), 58-62.
  • Tezel Şahin, F. ve Özbey, S. (2007). Aile eğitim programlarına niçin gereksinim duyulmuştur? aile eğitim programları neden önemlidir?. Aile ve Toplum Dergisi, 12, 7-12. https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/issue/21107/227319
  • Uçar Çabuk, F. (2017). Ebeveyn çocuk iletişimi eğitim programı’nın anne baba çocuk ilişkisine ve iletişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ünal, F. (2003). Empatik iletişim eğitiminin okulöncesi çocuğu olan annelerin empatik beceri düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın, H. (2013). Anne-çocuk iletişimi eğitiminin etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 179-194. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/11409/136238
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ahmet Bedel 0000-0003-4215-9290

Esra Akosmanoğlu 0000-0003-4120-4344

Early Pub Date October 26, 2023
Publication Date December 28, 2023
Acceptance Date October 25, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Bedel, A., & Akosmanoğlu, E. (2023). Examining the Effect of The Psychoeducation Program for Mothers of Preschoolers on Self-Efficacy Perception of Mothers and Communication with Their Children. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(2), 668-684. https://doi.org/10.51535/tell.1285913

2617220107