Abstract
Bu çalışmanın amacı,
2009-2019 yılları arasında Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında yürütülen
lisansüstü tezleri yıllara, tez türüne, enstitü türüne, üniversiteye, hedef
kitleye, yönteme, tez konularına göre sınıflandırma yaparak değerlendirmektir. Araştırma
desen olarak tarama modelinde nitel yöntem kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada
YÖK’ün ulusal veri tabanı kullanılarak ulaşılan 55 lisansüstü tez belirlenen
temalar içerisinde doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın
verileri ilgili temalar altında spss programı kullanılarak kodlanmıştır.
Kodlama sonucunda ulaşılan sonuçlar yüzde ve frekans olarak tablolar halinde
ifade edilmiştir. Buna göre, Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında, eğitim bilimleri
enstitüsünde çok sayıda lisansüstü tezin yürütüldüğü, en çok tez çalışmasının
Gazi Üniversitesinde üretildiği, yapılan çalışmalarda hedef kitle olarak en çok
yabancı uyruklu öğrencilerin ve Türkçe öğretim setlerinin seçildiği, alanda en
çok çalışılan konunun Yabancılara Türkçe Öğretimi setleri üzerine olduğu, çalışmaların
ağırlıklı olarak nitel yöntem ile yapıldığı, doktora tezlerinin konu olarak
yüksek lisans tezlerine göre sınırlı ve az sayıda olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlardan hareketle alan uzmanlarına,
araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.