Eco-school program is an international program implemented in pre-school, primary and secondary schools in order to give students environmental awareness and to provide environmental management and sustainable development education to them. With this case study, it was aimed to evaluate the effectiveness of the eco-school program that serves many purposes in schools in line with the opinions of the teachers. A questionnaire consisting of open-ended questions was applied to all the teachers working in a kindergarten at low socio-economic level in Aydın Province in the 2018-2019 Academic Year. The data obtained from the opinions of the teachers were analyzed with the descriptive analysis method. At the end of the research, many weak points were encountered in the implementation of the Eco-school program; It was concluded that eco-school curriculum applications should be expanded according to needs and the sharing among teachers should be increased.
Eko-okul programı, öğrencilere çevre bilinci kazandırabilmek, çevre yönetimi ve sürdürülebilir kalkınma eğitimi verebilmek için okul öncesi, ilkokul ve ortaokullarda uygulanan uluslararası bir programdır. Bu çalışmayla okullarda birçok amaca hizmet eden eko-okul programının etkililiğinin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen çalışma, nitel boyutlu durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Aydın ilinde düşük sosyo-ekonomik seviyede olan bir ana okulda görev yapan tüm öğretmenlere açık-uçlu sorulardan oluşan anket uygulanmıştır. Öğretmenlerin görüşlerin elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda Eko-okul programının uygulanmasında birçok zayıf noktayla karşılaşıldığı; eko-okul program uygulamalarının ihtiyaca yönelik olarak yaygınlaştırılması ve öğretmenler arası paylaşımının artırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2020 |
Submission Date | July 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 3 |