The purpose of this research is to examine the studies published in the journals of education faculties between 2016 and 2022 in the field of primary school teaching in terms of various variables. In this study, document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research was selected according to the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. In this study, a total of 599 studies published in the field of classroom teaching in 36 education faculty journals published between 2016 and 2022 were examined. The distribution of the studies published within the scope of the research by years, research method, data collection tool, research design, data analysis, gender and job distribution of the researchers, research title, publication language, number of pages, number of participants, study group, presentation style of the results and the recommendations addressed. were examined in terms of their distribution according to the group (for researchers, for practitioners). Within the scope of the research, it was concluded that the most studies were published in 2018, the most qualitative method was preferred, the scale/survey/test was used as the data collection tool, and the survey model design was generally used among the research designs. It has been concluded that the extended abstract is the most preferred language of publication and that the majority of the researchers are academicians working within the university.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği bilim dalında 2016 – 2022 yılları arasında eğitim fakülteleri dergilerinde yayımlanan çalışmaları çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Bu çalışmada 2016 – 2022 yılları arasında yayım yapan 36 eğitim fakültesi dergisinde sınıf öğretmenliği alanında yayımlanan toplam 599 çalışma incelenmiştir. Araştırma kapsamında yayımlanan çalışmaların yıllara göre dağılımı, araştırma yöntemi, veri toplama aracı, araştırma deseni, veri analizi, araştırmacıların cinsiyet ve görev yeri dağılımları, araştırma başlığı, yayın dili, sayfa sayısı, katılımcı sayısı, çalışma grubu, sonuçların sunuş biçimi ve önerilerin hitap ettiği gruba (araştırmacılara yönelik, uygulayıcılara yönelik) göre dağılımı bakımından incelenmiştir. Araştırma kapsamında en fazla çalışmanın 2018 yılında yayımlandığı, en çok nitel yöntem tercih edildiği, veri toplama aracı olarak daha çok ölçek/anket/ testi kullanıldığı ve araştırma desenlerinden ise genellikle tarama modeli deseni kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Yayın dili olarak en çok genişletilmiş özetin tercih edildiği ve araştırmacıların büyük bir çoğunluğunun üniversite içinde çalışan akademisyenler olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 2, 2023 |
Publication Date | November 15, 2023 |
Submission Date | May 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 20 |