Bu çalışmanın amacı ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin tespit edilmesi ve mevcut düzeylerinin nedenlerinin keşfedilmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada karma yöntem desenlerinden açımlayıcı desen tercih edilmiştir. Araştırmada aykırı amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak en yüksek ve en düşük performans sergileyen ilçeler belirlenmiştir. Daha sonra en yüksek ve en düşük performans sergileyen ilçelerin her sınıf seviyesinde bir erkek ve bir kız öğrenci seçilerek toplamda 16 öğrenciyle görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Yarı Yapılandırılmış Eleştirel Düşünme Görüşme Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin gerçek yaşam durumlarına yönelik ifadeleri öğrenci, öğrenci-arkadaş, öğrenci-aile, öğrenci-öğretmen çerçevesinde içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Gerçek yaşam durumlarında; birinci sınıf öğrencilerinin deneyimlere güvenme (6) kodunu, ikinci sınıf öğrencilerinin manipülasyon (6) kodunu, üçüncü manipülasyon (4) kodunu ve dördüncü sınıf öğrencilerinin manipülasyon (6) kodunu diğer kodlara göre daha sık kullandıkları görülmüştür. Bununla birlikte gerçek yaşam durumlarında öğrencilerin arkadaşlarının; manipülasyon (15), problemi görmezden gelme (11), farklı bakış açılarına kapalı olma (9), otoriteye itaat (7) kodlarını, öğrencilerin ailelerinin; manipülasyon (8), otoriter davranma (7), problemi görmezden gelme (5), adil olmayan düşünme (5) ve ortak noktada buluşma (5) kodlarını ve öğrencilerin öğretmenlerinin; deneyimlere güvenme (9), otoriter davranma (8), adil olmayan düşünme (4) kodlarını diğer kodlara göre daha sık kullandıkları bulunmuştur. Sonuç olarak öğrencilerin eleştirel düşünme davranışları ve çevreleriyle olan ilişkileri eleştirel düşünme durumlarıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın sonucunda ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme durumlarına yönelik öneriler sunulmuştur.
The aim of this study is to explore the relationship between primary school students' critical thinking habits and their interactions with their environment. Case study, one of the qualitative method designs, was preferred in the research. Interviews were conducted with a sample of 16 students, one male and one female student at each grade level, using the typical case sampling method. The researcher developed a "Semi-Structured Critical Thinking Interview Form" to collect data during the interviews. Students' expressions about real-life situations were analyzed using the content analysis technique within the framework of student, student-friend, student-family, and student-teacher.The study revealed that in real-life situations, first-year students used the code of Relying on experiences (6), second-year students used the code of manipulation (6), third-year students used the code of manipulation (4), and fourth-year students used the code of manipulation (6) more frequently than other codes. Conversely, students' friends frequently used the codes of manipulation (15), ignoring the problem (11), being closed to different perspectives (9), and obedience to authority (7). Students' families used the codes of manipulation (8), authoritarian behavior (7), ignoring the problem (5), unfair thinking (5), and finding common ground (5), while students' teachers used the codes of Relying on experiences (9), acting authoritatively (8), and unfair thinking (4) more often than other codes. The results suggest that students' critical thinking behaviors and their relationships with their environment are linked to their critical thinking status. Based on these findings, suggestions for improving primary school students' critical thinking abilities were presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Primary Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 7, 2023 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | December 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 23 |