Developmental psychology is segmented into three areas or domains: biosocial, cognitive, and psychosocial. Biosocial
development relates to the growth and developments within the human body and is viewed as pertaining to physical
growth beginning at the conception of human life through to its death. Included within the biosocial development
domain are biological functions, cultural influences, and environmental factors. All these aspects affect all stages of growth
from the ‘cradle to the grave.’ Cognitive development theory is directed at the mental aspect of growth and includes
memorizing and processing challenges or problems at every stage of human growth. This development domain includes
the capacity to analyze, evaluate and process decisions as and when they occur. This capacity to perceive and understand
is divided into stages or phases of development, occurring throughout the ‘cycle’ of life. This review turns to three of many
developmental theories, namely ‘Behavioral’, ‘Cognitive’ and ‘Sociocultural’. While analyzing these theories, the focus is
directed at how they impact and influence moral values and practices. Furthermore, more specific attention is targeted
towards how moral development theories have brought about human behavior changes. When ascertaining the relativity
of morality within human behavior, we aim to seek to determine how issues and theories relating to morality enables
ethical standards to be planned and implemented within the area of medicine and human services
Gelişimsel psikoloji üç alan veya etkinlik bölgesine ayrılır: biyososyal, bilişsel ve psikososyal. Biyososyal gelişim insan vücudundaki büyümeyle ilgilidir ve insan yaşamının başlamasından ölümüne dek süren fizik gelişimle incelenir. Biyososyal gelişimdeki etkinlik bölgeleri biyolojik işlevler, kültürel etkiler ve çevresel faktörlerdir. Bütün bu parçalar beşikten mezara kadar ki ilerlemeyi simgeler.
Bilişsel gelişim teorisi mental yapı üzerinden idare edilir ve insani gelişimin her aşamasındaki zorlukların ezberlenmesi ve aşılması üzerine kurgulanır. Etkinlik bölgeleri olarak analiz kapasitesi, kararların değerlendirilmesi ve özümsenmesi aşamalarını içerir. Anlama ve yorumlama kapasitesi tüm yaşam siklüsüne yayılan parça ve dönemlere yayılır.
Bu derleme pek çok gelişimsel teoriden başlıca üçü olan “davranışsal”, “bilişsel” ve “sosyokültürel” açılımlar üzerine yoğunlaşmaktadır. Teorileri analiz ederken, esas odak ahlaki değerlere ve uygulamalara olan etkileri olacaktır. Bağlantılı olarak ahlaki gelişim teorilerinin insani davranışlarda yarattığı etkiler ayrıntılı olarak tartışılacaktır. İnsani davranışlardaki ahlaki içeriğin aslını ortaya çıkarmak hedeflenirken bu kavramların tıbbi ve toplumsal hizmetlere adapte edilmesinin nasıl planlanıp uygulanabileceği tartışılacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Revıew Artıcle |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 3 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.