Gastronomik kimlik, mutfak kültürünü oluşturan ve diğer mutfaklardan farklılaştıran özelliklerin tamamıdır. Gastronomik miras ise bir mutfağa ait olan yemekler, ürünler, pişirme teknikleri, araç-gereçler, sunum, etkinlikler olmak üzere nesilden nesile aktarılmış kültürel unsurları kapsamaktadır. Dolayısıyla gastronomik kimlik ve gastronomik miras kavramları arasında birbiriyle yakın ilişki bulunmaktadır. Buradan hareketle çalışmada ulusal ve uluslararası literatürde gastronomik kimlik ve miras üzerine yayınlanan makalelerin bibliyometrik analiz yöntemine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Ulusal makaleler için TR Dizin veri tabanında “gastronomik” anahtar kelimesiyle birlikte “kimlik” ve “miras”, uluslararası makaleler için Scopus veri tabanında “gastronomic” anahtar kelimesiyle birlikte “identity” ve “heritage” kelimeleriyle tarama yapılmıştır. 2013-2023 yılları arasında yayımlanan toplam 402 makale değerlendirilmeye alınmıştır. Bu makaleler VOSviewer analiz programında betimsel açıdan ilişki analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Bibliyografik verilere ilişkin yazar/lar, atıflar, kurumlar, anahtar kelimeler ve ülkeler gibi çeşitli parametreler tablo ve şekiller aracılığıyla sunulmuştur. Çalışmada konuya ilişkin makalelerin çoğunlukla son yıllarda yayınlandığı, sosyal bilimlerin temel bir çalışma alanı olduğu, anahtar kelimelerden yer adlarının önem taşıdığı ve turizm, gastronomi, gıda ile ilgili dergilerde daha fazla yayınlandığı tespit edilmiştir. TR Dizin veri tabanı ile Scopus veri tabanı arasında ise yazar, yıl, konu, yayın sayısı, anahtar kelime, dergi, kurum, dil ve ülke/bölge olmak üzere belirgin farklılıklar olduğu görülmektedir.
Gastronomic identity is the sum of the characteristics that make up a cuisine and distinguish it from others. Gastronomic heritage encompasses the cultural elements within a cuisine that are passed down from generation to generation, including dishes, products, cooking techniques, utensils, presentations, and events. Thus, a close relationship exists between gastronomic identity and concepts of gastronomic heritage. Therefore, this study aims to examine articles on gastronomic identity and heritage published in national and international literature using bibliometric analysis methods. For national articles, the TR Index database was searched using the keywords "gastronomic," "identity," and "heritage," while for international articles, the Scopus database was searched using the keywords "gastronomic," "identity," and "heritage." A total of 402 articles were evaluated and published between 2013 and 2023. These articles were evaluated in the VOSviewer analysis program by descriptive relationship analysis. Various parameters, such as authors, citations, institutions, keywords, and countries related to bibliographic data, were presented in tables and figures. The study found that articles on the topic were primarily published in recent years, indicating that it is a fundamental area of social science. It was also found that place names are essential keywords and that publications are more frequent in tourism, gastronomy, and food journals. Furthermore, significant differences were observed between the TR Index and Scopus databases regarding authors, year, topic, number of publications, keywords, journals, institutions, language, and country/region.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | February 7, 2024 |
Acceptance Date | May 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Articles published by Tourism and Recreation are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence