GEZEGENİMİZİ NASIL KORURUZ? OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÇEVRE PROBLEMLERİNE BAKIŞ VE GEZEGENİ KORUMAYA YÖNELİK ÇÖZÜMLER
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 3, 2007 - 2021, 27.09.2024
Serap Demiriz
,
Kübra Engin
,
Zeynep Hançer
,
Sümeyye Bakar
Öz
Küreselleşen dünya pek çok çevre sorunu ile karşı karşıya gelmekte, hazırlanan raporlar çevre sorunlarının gün geçtikçe ciddileştiğini göstermektedir. Çevre problemlerini azaltmaya odaklı yapılan çalışmalardan bir kısmı ekolojik ayak izi farkındalığı kavramına odaklanmaktadır. Çevresel davranışların erken yaşlarda kazanıldığına dair pek çok araştırma bulunmaktadır. Bu bağlamda erken çocukluk döneminde ekolojik ayak izi farkındalığına yönelik araştırmaların yapılması önem arz etmektedir. Bu araştırma karma desende tasarlanmış, nicel kısım yarı deneysel desende nitel kısım ise temel nitel araştırma deseninde yürütülmüştür. 5-6 yaş grubundan 15 deney ve 15 kontrol grubu çocuğuyla çalışılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların ve ebeveynlerinin çevresel bilgi ve farkındalıklarının sınırlı olduğu görülmüş, katılımcılardan alınan veriler doğrultusunda geliştirilen eğitim programının çocukların ekolojik ayak izi farkındalığı üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Etik Beyan
Araştırma için etik kurul izni alınmış (Gazi Üniversitesi Etik Komisyonu, 24.11.2024-E-77082166-604.01.02-519322) ve araştırma boyunca verilerin toplanması, analizi ve raporlanmasında etik ilkelere uyulmuştur.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Proje Numarası
TÜBİTAK 2209A-1919B012207641
Teşekkür
TÜBİTAK'a 2209A projeleri 2022/1 başvuruları kapsamında 1919B012207641 başvuru numarası ile araştırmayı desteklediği için teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Atay, D. (2023). “Transformation begins with me” ın the eyes of the littles. Journal of Inclusive Educational Research, 3(1).
- Barraza, L. (1999). Children's drawings about the environment. Environmental Education Research, 5(1), 49-66.
- Basile, C. G. (2000). Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. The Journal of Environmental Education, 32(1), 21–27.
- Birleşmiş Milletler. (t.y). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development.
https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf sayfasından 06.04.2024 tarihinde erişilmiştir.
- Bulut, A. (2020). Teacher opinions about children’s awareness of zero-waste and recycling in the pre-school education years. Review of International Geographical Education Online, 10(3), 351-372.
- Büyüköztürk, Ş. (2017). Veri analizi el kitabı (23. Baskı). Ankara: Pegem.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
- Chawla, L., Keena, K., Pevec, I., Stanley, E. (2014). Green schoolyards as havens from stress and resources for resilience in childhood and adolescence. Health & Place, 28, 1-13.
- Cheng, J.C.H., Monroe, M. C. (2012). Connection to nature: Children’s affective attitude toward nature. Environment and Behavior, 44(1), 31–49.
- Collado, S., Staats, H., Corraliza, J. A. (2013). Experiencing Nature in Children’s Summer Camps: Affective, Cognitive and Behavioural Consequences. Journal of Environmental Psychology, 33, 37-44.
HOW DO WE PROTECT OUR PLANET? A VIEW OF ENVIRONMENTAL PROBLEMS IN PRESCHOOL EDUCATION AND SOLUTIONS TO PROTECT THE PLANET
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 3, 2007 - 2021, 27.09.2024
Serap Demiriz
,
Kübra Engin
,
Zeynep Hançer
,
Sümeyye Bakar
Öz
The globalizing world is faced with many environmental problems, and the reports prepared show that environmental problems are becoming more serious day by day. Some of the studies focused on reducing environmental problems focus on the concept of ecological footprint awareness. There are many studies showing that environmental behaviors are acquired at an early age. In this context, it is important to conduct research on ecological footprint awareness in early childhood. This research was designed in a mixed design, the quantitative part was conducted in a semi-experimental design and the qualitative part was conducted in a basic qualitative research design. 15 experimental and 15 control group children aged 5-6 were studied. As a result of the research, it was seen that the environmental knowledge and awareness of children and their parents was limited, and it was determined that the education program developed in line with the data received from the participants was effective on the ecological footprint awareness of their children.
Proje Numarası
TÜBİTAK 2209A-1919B012207641
Kaynakça
- Atay, D. (2023). “Transformation begins with me” ın the eyes of the littles. Journal of Inclusive Educational Research, 3(1).
- Barraza, L. (1999). Children's drawings about the environment. Environmental Education Research, 5(1), 49-66.
- Basile, C. G. (2000). Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. The Journal of Environmental Education, 32(1), 21–27.
- Birleşmiş Milletler. (t.y). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development.
https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf sayfasından 06.04.2024 tarihinde erişilmiştir.
- Bulut, A. (2020). Teacher opinions about children’s awareness of zero-waste and recycling in the pre-school education years. Review of International Geographical Education Online, 10(3), 351-372.
- Büyüköztürk, Ş. (2017). Veri analizi el kitabı (23. Baskı). Ankara: Pegem.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
- Chawla, L., Keena, K., Pevec, I., Stanley, E. (2014). Green schoolyards as havens from stress and resources for resilience in childhood and adolescence. Health & Place, 28, 1-13.
- Cheng, J.C.H., Monroe, M. C. (2012). Connection to nature: Children’s affective attitude toward nature. Environment and Behavior, 44(1), 31–49.
- Collado, S., Staats, H., Corraliza, J. A. (2013). Experiencing Nature in Children’s Summer Camps: Affective, Cognitive and Behavioural Consequences. Journal of Environmental Psychology, 33, 37-44.