ÖZ: Sosyal bilgiler çok disiplinli yapıya sahip bir derstir. Feldman'ın Eleştirel Analiz Öğrenme Modeli (ESÖM) disiplinleri bütünleştirmenin yanı sıra ele alınan sanat eserine yorum getirme, değerlendirme, anlama, sorgulama, estetik açıdan ifade etmeyi içerir. Her aşamada sanat eserine sosyal bilgiler gözüyle bakmak ve iki alanı bütünleştirmek olasıdır. Bu araştırmada Sosyal Bilgiler dersi için ESÖM basamakları (betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargılama) temel alınarak ders planları geliştirilmiş; planlarda sosyal bilgiler ve görsel sanatlar kazanımları birlikte ele alınmıştır. Planlarda farklı türde sanat eserlerine (tablo, minyatür, heykel ve mimari eserler) yer verilmiştir. Gömülü karma desen biçiminde gerçekleştirilen araştırmanın nicel boyutu ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen; nitel boyutu ise temel nitel araştırma biçiminde desenlenmiştir. Nicel veriler dijital okuryazarlık, pedagojik sanat eleştirisi yeterlik algısı, eleştirel düşünme ölçekleriyle elde edilirken; nitel veriler öğrenci günlükleri ve yüz yüze görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırma sonucunda ESÖM ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler derslerinin ortaokul öğrencilerinin dijital okuryazarlık, pedagojik sanat eleştirisi yeterlik algısı ve eleştirel düşünme becerileri üzerinde deney grubu lehine anlamlı bir farklılık yarattığı belirlenmiştir. Ayrıca ortaokul öğrencileri sosyal bilgiler derslerini, ilgi çekici, eğlenceli, bilgilendirici bulduklarını ve sanata olan ilgilerinin arttığını vurgulamışlardır. Elde edilen sonuçlar ışığında ESÖM ile bütünleştirilmiş sosyal bilgilerin farklı becerileri kazandırma bağlamında etkisini belirlemeye yönelik araştırmalar gerçekleştirilmesnerilebilir.
Sosyal bilgiler Feldman’ın eleştirel analiz öğrenme modeli dijital okuryazarlık eleştirel düşünme sanat eleştirisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Basic Training (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2024 |
Publication Date | October 29, 2024 |
Submission Date | July 11, 2024 |
Acceptance Date | August 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: Özel Sayı |