Bu araştırmanın amacı,
öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi konusundaki algılarını belirlemede
kullanılabilecek bir veri toplama aracı geliştirmektir. Araştırmanın çalışma
grubu, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı
geçerliğinin belirlenmesi için açımlayıcı (AFA) ve doğrulayıcı (DFA) faktör
analizi yapılmıştır. AFA sonucunda, Gücü Kabullenme, Gücü Araçsal Kullanma,
Gücü Meşrulaştırma ve Güce Razı Olma olmak üzere 20 maddeli ve dört faktörlü
bir yapı ortaya çıkmıştır. Dört faktörün birlikte açıkladığı toplam varyans
oranı %56.58’dir. Bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. DFA ile hesaplanan uyum
iyiliği indeksleri şöyledir: χ2/sd=2.29, GFI=.90, AGFI=.86, RMSEA=.07,
RMR=.07, SRMR=.07, CFI=.95, NFI=.92, NNFI=.95. Ölçeğin Cronbach Alfa iç
tutarlılık katsayıları Gücü Kabullenme faktörü için .79, Gücü Araçsal Kullanma
faktörü için .77, Gücü Meşrulaştırma faktörü için .74 ve Güce Razı Olma faktörü
için .80 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, öğretmenlerin örgütsel güç
mesafesi konusundaki algılarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir veri toplama aracı geliştirilmiştir.
The purpose of this
study is to develop a data collection instrument to be utilized in order to
determine the organizational power distance perceptions of teachers. The study
group of the research consists of elementary, lower, and upper secondary school
teachers. Explanatory (EFA) and confirmatory (CFA) factor analyses were
conducted to assess the structural validity of the scale. The results of EFA demonstrated
that the scale was comprised of 20 items and four factors, namely, Acceptance
of Power, Instrumental Use of Power, Justification of Power, and Acquiescence
of Power. The ratio of the total variance explained by the scale is 56.58%.
This structure was confirmed with CFA. CFA revealed a χ2/df ratio of
2.29. Other goodness of fit indexes computed by CFA were: GFI=.90, AGFI=.86,
RMSEA=.07, RMR=.07, SRMR=.07, CFI=.95, NFI=.92, NNFI=.95. Cronbach’s Alpha
internal consistency coefficients were computed as .79 for Acceptance of Power,
.77 for Instrumental Use of Power, .74 for Justification of Power, and .80 for
Acquiescence of Power. As a result, a valid and reliable data collection
instrument was developed that could be utilized to determine the power distance
perceptions of teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |